> Home > Actueel > Amsterdamse Bos 75 jaar

Amsterdamse Bos 75 jaar

- 27 april 2009 -

Op 30 april 1934 ging de eerste spade de grond in voor de aanleg van wat toen nog het Boschplan heette. Nu 75 jaar later is het Amsterdamse Bos uitgegroeid tot een volwassen bos, dat jaarlijks miljoenen bezoekers trekt. Of zoals het jubileumboek van Jan Ebbinge zegt: 'het is een bos zonder weerga'.

Amsterdamse Bos 75 jaar Het boek geeft een beschrijving van de totstandkoming van het bos, van de flora en de fauna, maar geeft vooral inzicht in de rol van de gebruikers en daarmee de maatschappelijke functie van het bos.

Het Amsterdamse Bos is een kunstmatig aangelegd bos ten zuidwesten van Amsterdam dat ligt tussen de Ringvaart bij Schiphol, en Amstelveen. Voor veel Amsterdammers is dit bos een mooie plek voor een lange wandeling op de vrije zaterdag of zondag. Het Amsterdamse Bos ligt vrijwel geheel in de gemeente Amstelveen (de grens loopt parallel aan de Bosbaan, iets ten noorden ervan). Het zuidelijkste deel lag vroeger in de gemeente Aalsmeer, maar de gemeentegrens tussen Amstelveen en Aalsmeer ligt nu bij de Bosrandweg

De inspirator voor het Amsterdamse Bos was Jac. P. Thijsse. Al in 1900 maakt hij zich zorgen om het groen rond de stad. In zijn werk geeft hij aan dat het gebied bezuiden de Nieuwe Meer zeer geschikt is voor het aanleggen van een bos. In 1927 kregen de ideeŽn om het Amsterdamse Bos aan te leggen gestalte. Het zag het levenslicht als "Het Boschplan", ontworpen met het doel uitbreiding van de recreatiefaciliteiten van de hoofdstad. De architecten van het plan waren de stedenbouwkundigen Cornelis van Eesteren en Jakoba Mulder. In 1928 werd besloten tot aanleg.

Titel: Een bos zonder weerga
    Auteur: Jan Ebbinge