> Home > Actueel > Archief H&TS naar de Artis Bibliotheek

Archief H&T Stichting naar de Artis Bibliotheek

- 15 februari 2016 -

De Heimans en Thijsse Stichting bezit een bijzonder archief dat een diepgaand beeld geeft van de geschiedenis van de natuurbescherming in Nederland. Op 5 februari heeft met een minisymposium de feestelijke overdracht van het archief aan de Artis Bibliotheek plaatsgevonden.

Frank Berendse (voorzitter H&TS) tekent onder toeziend oog van Steph Scholten (directeur UvA Erfgoed) voor de overdracht van het archief.
    De Stichting heeft in de Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam een partner gevonden die het archief op professionele wijze zal beheren en voor een breed publiek toegankelijk heeft gemaakt. Het archief omvat unieke persoonlijke documenten en voorwerpen van vele biologen en natuurbeschermers die een vooraanstaande rol in de natuurbescherming en het natuurbeheer hebben gespeeld. Deze collectie wordt nog steeds uitgebreid en vormt een waardevolle bron voor de studie naar de geschiedenis van de natuurbescherming in Nederland.

Het archief is sinds eind 2015 in bruikleen bij de afdeling Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam. Het is ondergebracht in de Artis Bibliotheek, Plantage Middenlaan 45, 1018 DC Amsterdam.

U kunt het archief digitaal inzien via de volgende links:

• Archief van de Heimans en Thijsse Stichting,
  • Collectie van de Heimans en Thijsse Stichting,
  • Archief van H.P. Gorter, http://dpc.uba.uva.nl/inventarissen/ubainv532
  • Archief van Eli Heimans, http://dpc.uba.uva.nl/inventarissen/ubainv533
  • Archief van Jac. P. Thijsse, http://dpc.uba.uva.nl/inventarissen/ubainv534
    Dik van der Meulen vertelt over de betekenis van de Heimans en Thijsse periode voor de natuurbescherming in Nederland.
    Voor vragen en informatie over het archief en documentatie kunt u terecht bij Marga Coesèl, conservator Heimans en Thijsse Stichting Archief en Documentatie, e-mail m.j.coesel-wouda@uva.nl. Voor het inzien van archiefstukken in de Artis Bibliotheek kunt u met haar een afspraak maken.

Foto's: Hans Homburg

» Meer actuele berichten