> Home > Actueel > Het bedwongen bos

Het bedwongen bos, Nederlanders & hun natuur

- 5 november 2009 -

Niets is zo veranderlijk als de Nederlandse natuur; zij verandert mee met de menselijke behoeften. Dat we nog eens voor ons plezier naar hazen en herten zouden kijken zonder ze dood te schieten, was eeuwenlang ondenkbaar.

Het bedwongen bos Sinds de oertijd hebben de inwoners van de Lage Landen geworsteld met water, drijfzand en stuifzand. In 1870 werd het omhakken van het laatste Nederlandse oerbos als een triomf gevierd. Tot voor kort werden ook de andere sporen van het oorspronkelijke landschap systematisch uitgewist: meren zijn drooggelegd, beken gekanaliseerd en moerassen gedempt. Tegenwoordig laten we polders onderlopen, planten we nieuwe oerbossen aan en graven we de beken weer krom. De natuur is aan voortdurende verandering onderhevig, en de weerslag daarvan vinden we ook in de kunst en de literatuur. Het bedwongen bos gaat over de Nederlanders en hun natuur, van de oertijd tot vandaag.

Over de auteur
    Dik van der Meulen publiceerde in 2005 Oude en nieuwe Maya's, een reisverslag. In 2003 won hij de AKO Literatuurprijs voor de biografie Multatuli, leven en werk van Eduard Douwes Dekker.

Het bedwongen bos
    Nederlanders & hun natuur

Dik van der Meulen
    ISBN/EAN: 9789085067047
    Uitgever: Boom
    386 pagina's
    Paperback €24,50
    Verschenen: september 2009

Lees hier een artikel in Trouw over dit boek: Het had nóg erger gekund.