> Home > Actueel > Botanische meesterwerken

Botanische meesterwerken

- 30 januari 2016 -

‘Botanische Meesterwerken’ verschijnt ter gelegenheid van het 170-jarig bestaan van de Koninklijke Nederlandse Botanische Vereniging. Het boek is een eerbetoon aan de botanie en aan een waardevolle boeken­verzame­ling. Bekende Nederlandse botanici laten topstukken uit haar kleurrijke collectie zien: zeldzame zestiende-eeuwse kruid­boeken, lokale flora’s, reisverslagen uit exotische oorden en andere botanische werken.

Botanische meesterwerken De Nederlandse plantkunde kent een rijke historie, die teruggaat tot ver vóór Heimans en Thijsse. Die historie is weerspiegeld in een bijzondere collectie zeldzame oude boeken en platen, ondergebracht bij Naturalis in Leiden. De collectie is eigendom van de Koninklijke Nederlandse Botanische Vereniging (KNBV), de oudste wetenschappelijke vereniging van Nederland. Al sinds 1845 zet de KNBV zich in voor plantkundig onderzoek en onderwijs in Nederland: van plantenecologie tot moleculair onderzoek, van wetenschapper tot leek.

‘Botanische Meesterwerken’ verschijnt ter gelegenheid van het 170-jarig bestaan van deze vereniging. Het is een eerbetoon aan de botanie in het algemeen – en aan die kleurrijke en waardevolle boekenverzameling. Bekende Nederlandse botanici laten topstukken uit deze collectie de revue passeren. Het gaat om zeldzame zestiende-eeuwse kruidboeken, lokale flora’s, reisverslagen uit exotische oorden en andere botanische werken, allemaal fraai geïllustreerd. Aan de hand van deze werken beschrijven de auteurs uiteenlopende aspecten van onze botanische literatuur en geschiedenis.

Elk hoofdstuk bevat ook een verrassende plaat van een jonge hedendaagse kunstenaar, geïnspireerd op de oude meesterwerken. Dit kunstproject is het resultaat van een samenwerking met de Kunstacademie AKV | St. Joost in Den Bosch.

Onder de auteurs bevinden zich enkele van de grootste namen uit de Nederlandse botanie: Joop Schaminée, Eddy Weeda, Rense Haveman, Pieter Baas, Nils van Rooijen en Tinde van Andel.

‘Botanische Meesterwerken’ is een feest voor het oog en voor de geest. Het verbindt wetenschap en kunst, reizen en natuurhistorie op een manier die velen zal aanspreken.

Botanische meesterwerken
    Auteur: Eddy Weeda, Joop Schaminee & Nils van Rooijen (red.)
    Uitgever: KNNV Uitgeverij in samenwerking met de Koninklijke Nederlandse Botanische Vereniging (KNVB)
    Uitvoering: 160 pag., 17 x 24 cm, genaaid gebonden
    Prijs: € 29,95

Verkrijgbaar in de boekhandel en via www.knnvuitgeverij.nl