Eli Heimans


Jac. P. Thijsse










Documentatie      
&
Debat
  • natuurbeleving
  • natuurstudie
  • natuurbehoud
  • natuureducatie


  • Heimans en Thijsse Stichting
     
    Home | Stichting | Actueel | Dossiers | Collectie | Contact | Links
     

    > Home > Actueel > In de natuur, Naar de natuur

    In de natuur, Naar de natuur:
    Muziek in het voetspoor van Heimans en Thijsse

    - 30 juni 2008 -

    Dubbel-CD uitgebracht door het label Parelzaad van
    Margriet Verbeek, met als uitvoerenden:
    Margriet Verbeek, gitaar, octaafgitaar en piano;
    Eddy van der Maarel, piano.

    Met een mengeling van verbazing en trots presenteren wij hier een CD-album dat een heel nieuwe kant van natuurbeleving in de geest van Heimans en Thijsse laat zien, beter gezegd laat horen!

    In de natuur, Naar de natuur Dit album heeft de volgende voorgeschiedenis. Margriet had een ‘Epipogon-sonate’ voor twee gitaren geschreven, die is gebaseerd op de honderd jaar oude beschrijving door Heimans van een zoektocht in de Harz naar dit kleine orchideetje, thans bekend onder de naam Epipogium aphyllum. Nadat zij al eens contact had gezocht met de Heimans en Thijsse Stichting omtrent deze sonate, kwam Margriet eind 2003 met Eddy in contact, die opperde om de sonate op een bijeenkomst van de Stichting uit te voeren. Margriet ging daarop in, stelde voor dan ook de iets later gecomponeerde en verwante Vlieland-sonate uit te voeren en wel beide in de inmiddels voltooide zetting voor gitaar en klavier. Dit is inderdaad geschied, en wel op 9 oktober 2004 in Denekamp. Toen toehoorders na afloop vroegen of er al een CD beschikbaar was, luidde het verbaasde antwoord “Nee”. Maar het was wel een aardig idee.

    Meteen kwam bij ons op dat het jammer zou zijn de CD alleen te vullen met de twee sonates, die bij elkaar slechts 16 minuten duren. Nu wisten we natuurlijk dat de natuur door de eeuwen heen een inspiratiebron is geweest voor de muziek, zowel de volksmuziek als de ‘klassieke’ muziek. Veel volksliedjes waren en zijn nog steeds een uiting van een intens beleven van de natuur en de jaargetijden. Daarnaast zijn volksdansen die buiten werden uitgevoerd een andere uiting van hetzelfde gevoel. Al sinds de Renaissance hebben vele componisten van zogenaamde klassieke of serieuze muziek werken en werkjes geschreven waarin volksliedjes zijn verwerkt en volksdansen zijn gestileerd en waarin ook vaak de natuur, de jaargetijden en planten en dieren een rol spelen of er zelfs in optreden.

    Wij besloten om muziekstukken te verzamelen die voor onze respectieve instrumenten zijn geschreven en bovendien kort zijn. Op die manier kunnen vele verschillende stijlen en componisten aan bod komen. Wat ons daarbij in het bijzonder aantrekt is dat vele componisten de essentie en eigenheid van hun muzikale expressie hebben verklankt in het beperkende kader van een dansvorm en een korte duur. In totaal hebben we 90 stukjes van 23 componisten uit 13 landen verzameld op twee CD’s. De selectie van deze stukjes is voornamelijk gebaseerd op de titels van de werken zoals door de componist daaraan gegeven. Naast stukken over planten, dieren en landschappen zijn natuur- en seizoenimpressies opgenomen uit: Renaissance, Barok, Classicisme, Romantiek, Impressionisme en de Moderne tijd.

    Het heeft ons getroffen dat de meeste stukjes, in het bijzonder die op de eerste CD, weemoedig of in elk geval berustend van karakter zijn, en ook vaak in kleine terts staan. Eigenlijk is dat ook te verwachten. Alle muziek komt uit landen waar de seizoenen het dagelijks leven sterk beďnvloeden waardoor we ons extra bewust zijn van de vergankelijkheid van het leven en van het menselijk bestaan.

    De stukken voor gitaar zijn onder meer van Dowland, De Milán, De Narváez, Sweelinck, Bach, Sor, Giuliani en Carcassi, In de klaviermuziek zijn vertegenwoordigd Bach, Couperin, Rameau, Daquin, Schubert, Chopin, Moesorgskij, Schumann, Grieg, Peterson Berger, Janácek en Bartók. Speciale aandacht verdienen de 7 stukjes ‘vogels op de piano’ van Andries Hartsuiker en de miniaturen van de jonge componiste Mariska Meuzelaar.

    Eddy en Margriet achter de vleugel
    Eddy en Margriet achter de vleugel
    Een grote plaats op beide CD’s neemt het werk van Margriet Verbeek in. Behalve de al genoemde Epipogonsonate en Vlielandsonate zijn opgenomen de gitaarsuite De kruidtuin te Leuven en drie stukken uit de Toverhazelaar. Ten slotte heeft zij twee nieuwe klavierwerken geschreven, de Spreeuwensuite voor piano solo, die voor het eerst is uitgevoerd op de Heimans en Thijsse Dag op 23 september 2006 in Beuningen, en de Ooievaarsvlucht voor vierhandig piano.

    Aan het CD-album is een programmaboekje toegevoegd met beschouwingen over de componisten en hun tijd. Het is rijk geďllustreerd met veel tekeningen van Margriet. Klik hier om het boekje te bekijken (pdf, 6,3 Mb).

    Om de verbondenheid met de Heimans en Thijsse Stichting te benadrukken werd op 4 juni, na afloop van een bestuursvergadering, het eerste exemplaar van Album met boekje aan voorzitter Matthijs Schouten aangeboden.

    De uitgave is te koop voor €27,50, voor donateurs €22,50. U kunt een of meer exemplaren bestellen door het benodigde bedrag over te maken op postgiro 3831069 t.n.v. Heimans en Thijsse Stichting, Amsterdam, onder vermelding van ‘CD’, aantal ex. en uw naam en adres.

    Eddy van der Maarel & Margriet Verbeek

    Klik hier voor de website van Margriet Verbeek.


    Klik hier voor een overzicht van actuele berichten.


    Word donateur van de Heimans en Thijsse Stichting!

    Naar boven ^