> Home > Actueel > Eekhoorn populairste dier van Nederland

Eekhoorn populairste dier van Nederland

- 27 april 2009 -

De eekhoorn is het meest populaire, in het wild levende zoogdier van Nederland. De egel en de vos bezetten op afstand de tweede en derde plaats in de door het natuurtijdschrift Grasduinen en de Zoogdiervereniging georganiseerde verkiezing.

Eekhoorn Sinds februari kon gestemd worden op 24 in Nederland voorkomende zoogdieren. In de top tien van 'leukste, aantrekkelijkste en meest bijzondere' zoogdieren staan verder de ree, de zeehond, het edelhert, de otter, het konijn, de das en de tuimelaar.

De rat eindigde als laatste, net achter de bunzing, de huismuis en de wezel. Overigens was het aantal uitgebrachte stemmen niet bepaald hoog: 2.267. Het valt niet uit te sluiten dat de opvallend hoge score van de egel te maken heeft met het feit de Zoogdiervereniging 2009 heeft uitgeroepen tot Jaar van de Egel.

Exoten
    De Zoogdiervereniging doet ook onderzoek naar de bedreiging van de inheemse rode eekhoorn door de komst van 'exoten'. In de bossen bij Weert komt de Pallas eekhoorn voor, uit China afkomstige eekhoorns die de inheemse rode eekhoorn dreigen te verdringen. De Pallas eekhoorns zijn nakomelingen van in 1998 ontsnapte exemplaren van een dierenhandelaar.

In Engeland (waar in een soortgelijke verkiezing de otter het populairst bleek) is de rode eekhoorn bijna geheel verdreven door de grijze eekhoorn. In Nederland is de populatie rode eekhoorns de laatste jaren stabiel, aldus Vilmar Dijkstra van de Zoogdierenvereniging, 'al zijn er zorgen over de versnippering van de leefgebieden.' En zorgen over de komst van 'exoten' dus.

Aaibaarheid
    De populariteit van eekhoorn hangt samen met aaibaarheid, menen de organisatoren van de verkiezing. De eekhoorn 'scoort hoog op criteria die volgens wetenschappers bepalen waarom mensen het ene dier aantrekkelijker vinden dan het andere: platte snoet, zachte vacht en grote ogen.'

Ook de pluimstaart geeft de eekhoorn een aaibaar imago, waar de lange, kale staart de rat juist parten speelt als het gaat om populariteit. Verder valt de rode kleur van het beestje bij mensen in de smaak. En de eekhoorn veroorzaakt geen schade of overlast. Volgens de Zoogdiervereniging en Grasduinen past de eekhoorn ook goed bij de tijdsgeest. Zijn imago van 'spaarzaam beestje dat voorraden aanlegt voor de winter doet het kennelijk goed in deze tijden van crisis.'

Bron: de Volkskrant