> Home > Actueel > Boekenreeks Europese natuur in Nederland

Boekenreeks Europese natuur in Nederland

- 4 juni 2009 -

Op 28 mei is het derde en laatste deel verschenen van de omvangrijke boekenserie "Europese natuur in Nederland". Deze nieuwste uitgave omvat drie boeken: Hoog Nederland, Laag Nederland en Zee en kust. De prachtig geïllustreerde boeken beschrijven alle 165 Nederlandse natuurgebieden van Europees belang: de Natura 2000-gebieden. De reeks vormt een niet te overtreffen standaardwerk voor natuurliefhebbers en beleidsmakers.

Europese natuur in Nederland Nederland kent een rijke onderzoektraditie wat betreft natuur en natuurbescherming. Er is een ongekende schat aan informatie beschikbaar over planten, dieren, landschappen en ecologie. Alterra-onderzoekers Joop Schaminée en John Janssen hebben deze kennis nu gebundeld in een reeks boeken waaraan zij met tientallen Nederlandse deskundigen jarenlang hebben gewerkt. Deze indrukwekkende reeks, genaamd Europese natuur in Nederland, is een waardige vervanging van de geliefde serie Wilde planten uit de jaren zeventig van de vorige eeuw.

Het derde en laatste deel in de nieuwe serie heet Natura 2000-gebieden. Het bestaat uit drie delen met ruim 900 pagina's informatie over alle 165 Nederlandse gebieden die zijn aangewezen voor Natura 2000. Dat is het internationale netwerk van beschermde natuurgebieden waarmee de EU-lidstaten samen de Europese biodiversiteit proberen te behouden en te versterken. "We willen met deze boeken een zo breed mogelijk publiek zo goed mogelijk informeren over welke gebieden beschermd zijn en waarom," aldus Schaminée. "De boeken zijn bedoeld voor iedereen die zich met natuurstudie en natuurbescherming bezighoudt, zowel professionals als amateurs."

Natura 2000-gebieden hanteert dezelfde driedeling als de klassieker Wilde planten: Hoog Nederland, Laag Nederland en Zee en kust. Voor alle Natura 2000-gebieden geeft het heldere beschrijvingen van landschap en natuurwaarden. Prachtige kleurenfoto's en aquarellen van Ed Hazebroek brengen de landschappen en de soorten in beeld. Het boek is voorzien van heldere kaartjes, een handig overzicht van habitattypen en -soorten en talloze literatuurverwijzingen.

"Uit deze boeken moge blijken dat onze natuur van Europees belang is, maar de reikwijdte gaat verder dan dat," stelt Schaminée. "De enorme hoeveelheid gegevens maakt het mogelijk weloverwogen keuzen te maken. Juist deze onderbouwing met 'harde' gegevens is van grote betekenis voor onze ruimtelijke planning, nu en in de toekomst."

Natura 2000-gebieden
    Zee en kust (deel 1), Laag Nederland (deel 2) resp. Hoog Nederland (deel 3)

Redactie: Joop H.J. Schaminée en John A.M. Janssen (Alterra, Wageningen)
    Illustraties: Ed Hazebroek