> Home > Actueel > Filmwedstrijd 'Natuur als Medicijn'

Heimans en Thijsse Stichting, Stichting wAarde & InnovatieNetwerk organiseren samen een FILMWEDSTRIJD

DE UITDAGING
    Maak een film van 2 tot 4 minuten die getoond kan worden in wachtkamers van huisartsen en waarin je de waarde van natuur als medicijn laat zien.

DE PRIJS
    De winnaar krijgt een filmworkshop van Ruben Smit, natuurfilmer en maker van de film 'De Nieuwe Wildernis'.

Filmwedstrijd 'Natuur als Medicijn' In onze moderne samenleving hebben veel mensen last van stress en stressgerelateerde problemen als burn-out en depressies. Het slikken van slaapmiddelen is allang geen uitzondering meer en in Nederland alleen al worden jaarlijks 262 miljoen standaarddoseringen antidepressiva verstrekt. Veel wetenschappelijk onderzoek wijst erop dat natuurbeleving ontspannend werkt. Vaak voorkomt of vermindert het stress en stress-gerelateerde problemen.

Iedereen weet wel dat beweging helpt tegen allerlei aandoeningen als obesitas of diabetes. Maar bewegen in de natuur is ťxtra gezond. Uit onderzoek blijkt dat mensen die bewegen of sporten in de natuur zich krachtiger en positiever voelen en meer energie hebben en bovendien minder spanning, angst en depressieve gevoelens ervaren dan wanneer ze binnen of in de stad sporten. Ook heeft bewegen in de natuur positieve effecten op het stresshormoon cortisol en op de bloeddruk en hartslag.

Natuur ervaren is geen wondermedicijn en zeker niet de oplossing voor alles. Maar het helpt wel. Navraag onder jongeren leert dat veel van hen vinden dat een huisarts zijn of haar patiŽnten daar ook best op mag wijzen. Maar hoe doe je dat? Hoe toon je (op een ludieke, poŽtische of louter informatieve manier) de waarde van 'natuur als medicijn' aan patiŽnten in de wachtkamers van huisartsen?

VOORWAARDEN
    Je bent tussen de 15 en 30 jaar.
    Je inzending dient uiterlijk 21 juli 2014 te zijn ingediend bij de Stichting wAarde.
    Stuur een mail naar 'info@waarde.nl' met als titel 'Filmwedstrijd'.
    Voeg je contactgegevens en de link naar het te uploaden bestand toe.
    Bij deelname draag je het gebruiksrecht van je film over aan de organisatoren. Neem daarom je naam in de aftiteling op.

BEOORDELING door een deskundige jury:
    Sharon Dijksma: Staatssecretaris van Natuur (juryvoorzitter, onder voorbehoud)
    Hugo Backxs, directeur Vereniging Voor Publieke Gezondheid En Veiligheid Nederland
    Ruben Smit, natuurfilmer
    Professor Frank Berendse, voorzitter Helmans en Thijsse Stichting
    Toine van Heesch, huisarts
    Marleen van den Ham, medewerker InnovatieNetwerk

UITSLAG EN PRIJSUITREIKING
    De namen van de 5 genomineerden worden op 28 augustus bekend gemaakt op de website van de Heimans en Thijsse Stichting, Stichting wAarde en InnovatieNetwerk.
    De prijsuitreiking vindt plaats tijdens het symposium van de Heimans en Thijsse Stichting op zaterdagmiddag 20 september 2014 in De Rode Hoed in Amsterdam.
    Alle deelnemers van de wedstrijd ontvangen een uitnodiging om daarbij aanwezig te zijn.

Ľ Meer actuele berichten