> Home > Actueel > Eli Heimans (1861-1914) Herdenkingsjaar 2014

Eli Heimans (1861-1914) Herdenkingsjaar 2014

- 7 februari 2014 -

Op 22 juli 2014 is het 100 jaar geleden dat Eli Heimans overleed. Samen met Jac. P. Thijsse stond Eli Heimans aan het eind van de 19e eeuw aan de wieg van een biologisch reveil. Hij heeft met zijn daden en geschriften bijgedragen aan een groeiend besef bij brede lagen van de Nederlandse bevolking van de waarde van natuur en de noodzaak deze te beschermen. De herdenking van zijn sterfdag is een aangrijpingspunt om Eli Heimans en zijn gedachtegoed opnieuw onder de aandacht te brengen. Een nieuwe publicatie over zijn werk en leven, een Heimanswandeling app, het Heimans-diorama en diverse andere activiteiten als wandelingen en lezingen georganiseerd in en rond Amsterdam, Den Haag, Hoofddorp en Zuid-Limburg.
    Op deze pagina wordt een overzicht geboden van de verschillende activiteiten.

Eli Heimans # Uit de schaduw van Jac. P. Thijsse Eli Heimans # Uit de schaduw van Jac. P. Thijsse
    De herdenking van het honderdste sterfjaar van Eli Heimans, in 2014, is de aanleiding om hem voor het voetlicht te halen, uit de schaduw van Jac. P. Thijsse. Wat waren de verdiensten van Eli Heimans? Zijn de ideeën die hij ontwikkelde op het gebied van natuuronderwijs en natuureducatie nog geldig en actueel? Marga Coesèl schreef een kort, krachtig en overtuigend boek over deze buitengewoon productieve natuurliefhebber en docent.

» Meer over het boek 'Eli Heimans # Uit de schaduw van Jac. P. Thijsse'

Natuur in Nederland Heimans-wandeling op de app Natuur in NL
    Heimans heeft veel beschrijvingen gemaakt van de natuur in Zuid-Limburg. De Heimans-wandeling is een schitterende wandeltocht door het zuidelijke Geuldal, één van de meest schilderachtige streken van Nederland. Vanuit Epen wandel je langs de Geul en de Heimansgroeve naar de grens met België en dan over de heuvelrug aan de westzijde van het Geuldal, langs het Bovenste en Onderste Bosch, terug naar Epen. De App voert je met de GPS van je mobiel en een overzichtelijk kaartje door de natuur langs de punten waar wat moois valt te beleven. Bij ieder punt wordt verteld wat er te zien, te horen of te ruiken valt, verrijkt met afbeeldingen en geluiden.
    De app Natuur in NL hoort bij het boek Natuur in Nederland geschreven door Frank Berendse en kan gratis gedownload worden voor iPhones op de App Store en voor android phones op de Google Play Store.

Het Heimans-diorama in Artis, een Hollands duinlandschap verbeeld
    Wie achterin het Aquariumgebouw in Artis een smal gangetje in loopt, staat onverwacht in een weids duinlandschap. De zon gaat achter de duinen onder en komt weer op. Vanachter een glazen wand ziet men in tijdsbestek van ongeveer tien minuten een dag in een Texels duin verstrijken en hoort men de kenmerkende geluiden. Tussen de helm en de duindoorn doemen steeds meer verschillende vogels op.
    Het Heimans-diorama dat 85 jaar geleden werd gebouwd is eigenlijk een levensgrote kijkkast, schaal 1 : 1, een soort klein Panorama Mesdag, met dat verschil dat je er niet middenin staat. Het is ook uniek dat het diorama bewaard is gebleven; afgezien van het bekende panorama in Den Haag bestaat er in Nederland geen vergelijkbaar nagebouwd landschap van een dergelijke schaal.
    Toegang via Artis (met entree).

Zie voor het overzicht van de activiteiten in Zuid-Limburg van alle deelnemende organisaties: www.eliheimans.nl. Voor de activiteiten van het IVN: www.ivn.nl/afdeling/heuvelland/activiteiten/heimansherdenkingsweek.

Activiteiten herdenking Eli Heimans in en rond Amsterdam, Den Haag, Hoofddorp:

Zaterdag 15 februari 2014
    Georganiseerd door de KNNV Afdeling Amsterdam
    Lezing: 'Eli Heimans 1861-1914'

Plaats: Kantine DNO, aanvang 20.00 uur
    Presentatie Peter Coesel (Heimans en Thijsse Stichting): Leven en werk van Eli Heimans
    Pauze
    Presentatie Arend Wakker (KNNV Afdeling Amsterdam): Betekenis van Eli Heimans nu
    Discussie
    De KNNV-lezingen en vergaderingen vinden plaats in kantine van de Groenvoorziening van Gedenkpark (begraafplaats) De Nieuwe Ooster (DNO), Ingang Rozenburglaan 5, 1097 GA Amsterdam (dus geen Kruislaan!)

Diverse wandelingen in en rond Amsterdam, aankondigingen volgen later
    Wandeling vanuit Artis startend met een korte inleiding in de Artisbibliotheek, vervolgens wandelend naar het Heimans-diorama in Artis en andere aandenkingspunten aan Heimans in de Plantagebuurt. Gepland voor de nazomer.

Activiteiten in Den Haag, aankondigingen volgen later
    Georganiseerd rond het Heempark Heimanshof