> Home > Actueel > Jeugdadviesraad adviseert directie Natuurmonumenten

Jeugdadviesraad adviseert directie Natuurmonumenten

- 12 juni 2009 -

Natuurmonumenten heeft sinds kort een Jeugdadviesraad; een raad van negen jongeren tussen 14 tot en met 20 jaar oud die de directie adviseert over de onderwerpen waar Natuurmonumenten zich voor inzet. JNM-lid Jojanneke Vervloet (18): "In de Jeugdadviesraad wil ik meedenken over hoe jongeren te enthousiasmeren voor de natuur, want dat is natuurlijk heel belangrijk."

Jeugdadviesraad Natuurmonumenten Natuurmonumenten heeft de Jeugdadviesraad in het leven geroepen, omdat ze jongeren meer wil betrekken bij haar beleid. De directie wil rechtstreeks van hen de ideeŽn en wensen horen die onder jongeren leven en wil weten wat hun mening is van de onderwerpen waar Natuurmonumenten zich mee bezighoudt. Algemeen directeur Natuurmonumenten Jan Jaap de Graeff: "Jongeren zijn er nog niet aan toe lid te worden van een vereniging, maar wij willen jonge mensen wel vertrouwd maken met natuur, natuurbeheer en Natuurmonumenten."

Voor de jongeren zelf is het natuurlijk een goede manier om bestuurservaring op te doen en zich in te zetten voor iets dat hen raakt. En dat allemaal in een setting van gelijkgestemde leeftijdsgenoten en op het mooie centraal kantoor van Natuurmonumenten! Voorzitter David Doornbos (19), student rechtsgeleerdheid aan de UvA: "Al sinds heel jong ben ik te vinden in de natuur. Nu kom ik er eigenlijk alleen maar tijdens vakanties. Alleen in de natuur kan ik rust vinden, daarom moet het blijven en zelfs uitbreiden. Op de middelbare school is niemand met natuur bezig, daar wil ik verandering in aanbrengen. Maar hoe we jongeren moeten bereiken? Dat is de moeilijkste opgave voor ons." De Amsterdamse Sheena Bhagirath (14) merkt dat er wel potentie is voor jeugd en natuur. "Bij ons op het Calland Lyceum organiseren de biologieleraren elke zaterdag een excursie waarvoor je je kunt opgeven. Daar komen altijd jongeren op af."

De Jeugdadviesraad is samengesteld uit jongeren uit heel Nederland, allen met verschillende opleidingen en opleidingsniveaus en een fiftyfifty verdeling tussen jongens en meiden. De raad komt vier keer per jaar bijeen en gaat natuurlijk ook een keer per jaar op excursie in een natuurgebied om het werk van Natuurmonumenten in de praktijk te zien. De eerstvolgende bijeenkomst van de Jeugdadviesraad is komend najaar.

Bron: Natuurmonumenten