> Home > Actueel > Coalitie Natuurlijke Klimaatbuffers

Coalitie Natuurlijke Klimaatbuffers

- 7 november 2009 -

Vrijdag 30 oktober hebben in Utrecht de directeuren van zeven natuurorganisaties een overeenkomst over de 'Coalitie Natuurlijke Klimaatbuffers' gesloten. De Waddenvereniging, het Wereld Natuur Fonds, Natuurmonumenten, Vogelbescherming, Stichting Ark, Staatsbosbeheer en de12Landschappen spraken af samen te werken aan een ambitieus programma om Nederland klimaatbestendiger te maken.

Natuurlijke Klimaatbuffers Natuurlijke klimaatbuffers zijn natuurlijke gebieden voor veiligheid, tegen wateroverlast of juist verdroging, met ruimte voor biodiversiteit, wonen, werken en recreŽren. De natuur kan helpen ons land te beschermen tegen de gevolgen van klimaatverandering. De bonte verzameling van zeven natuurorganisaties is al langer bezig met de uitwerking en toepassing van het concept van natuurlijke klimaatbuffers. De Waddenvereniging coŲrdineert de aanpak in het waddengebied.

Nu is echter de fase aangebroken dat met financiŽle ondersteuning van het Ministerie van VROM een twaalftal projecten in de komende drie jaar uitgevoerd kan worden. Bovendien kan een kennis- en communicatieprogramma om deze projecten heen worden vormgegeven. Zo'n ambitieus programma vraagt om een gestructureerde samenwerking. De partijen zien allen de meerwaarde in van deze samenwerking en ondersteunen de vorming van deze coalitie met enthousiasme.

Voor meer informatie: www.klimaatbuffers.nl

Bron: Waddenvereniging