> Home > Actueel > 'Landschap is in Nederland vogelvrij'

'Landschap is in Nederland vogelvrij'

- 17 november 2010 -

Het landschap is in Nederland vogelvrij. In de afgelopen vijftien jaar is een onbebouwd gebied zo groot als de Noordoostpolder verstedelijkt. Het buitengebied is verrommeld. Landschap staat niet meer hoog op de politieke en maatschappelijke agenda, terwijl de biodiversiteit in heel Europa achteruitholt. Natura 2000, de Europese verplichting om te komen tot een samenhangend netwerk van natuurgebieden, is één van de weinige instrumenten om er iets aan te doen.

Landschap Dat is de boodschap van de auteurs van het boek Grenzeloze Natuur, dat donderdag in Wassenaar ten doop wordt gehouden. De drie schrijvers werken bij de Wageningen Universiteit. Het boek is het tiende deel in een reeks van het bureau Wettelijke Onderzoekstaken Natuur & Milieu, dat in Wageningen is ondergebracht.

Volgens Joep Dirkx, Joop Schaminée en John Janssen doen Nederlanders ten onrechte geringschattend over de eigen natuur. „Sommige landschappen en ecosystemen komen buiten onze landsgrenzen in heel Noordwest-Europa niet voor. Als zulke gebieden verdwijnen, zijn ze inclusief de dieren en planten die daar voorkomen, definitief en voor altijd weg", zegt Schaminée. Zo leeft de Noordse woelmuis bijvoorbeeld alleen in Nederland. De hoogveen- en getijdengebieden zijn uniek en nergens anders hebben zoveel trekvogels er hun pleisterplaats.

Nederland telt 162 Natura 2000-gebieden, die samen 1,1 miljoen hectare land en water beslaan. Er leven ruim 40.000 dieren en planten. Bij Natura 2000 horen bijvoorbeeld de Waddenzee, het duinengebied, de Twentse zandgronden en het Limburgse Mergelland. Dergelijke gebieden gaan niet op slot voor bedrijvigheid. Het is juist de bedoeling dat ondernemers, natuurbeschermers en overheden samen plannen maken.

„Nederlands landschap is bijzonder omdat het is ontstaan in de delta van de grote rivieren. Al eeuwen geleden vestigden zich mensen op die vruchtbare grond, waardoor een hoge bevolkingsdichtheid is ontstaan. Mensen hebben het land bewerkt door te plaggen, te maaien en te kappen. Ook was Nederland zich al vroeg bewust van het belang van natuurbescherming, zodat veel bijzondere landschappen en ecosystemen bewaard zijn gebleven. We kunnen Jac P. Thijsse niet dankbaar genoeg zijn", aldus de schrijvers.

De wetenschappers hopen met hun boek het draagvlak voor natuurbehoud en -bescherming weer te vergroten. „We hebben internationale betekenis en daar zijn we verantwoordelijk voor."

Bron en reacties: De Telegraaf