> Home > Actueel > Samenwerking Menzis en Natuurmonumenten

Sportieve en gezonde samenwerking Menzis en Natuurmonumenten

- 6 januari 2009 -

Natuurmonumenten en zorgverzekeraar Menzis hebben elkaar gevonden in een driejarige overeenkomst tot samenwerking. Menzis opent een fonds waarmee Natuurmonumenten natuur kan aankopen en beheren. Buiten zijn in de natuur is goed voor de gezondheid. Dat feit maakt Menzis en Natuurmonumenten natuurlijke partners op het gebied van natuurschoon, rust en gezondheid.

Cees Veerman en Roger van Boxtel Natuurmonumenten en Menzis gaan zich de komende drie jaar gezamenlijk inspannen om meer mensen te verbinden met natuur en in het gezonde groen te brengen. Want bewegen is gezond, maar het is nog gezonder om te bewegen in de frisse buitenlucht. Daarom gaat Menzis in haar beweegprogramma's de link leggen met groen en gaat de zorgverzekeraar bijvoorbeeld wandelroutes aanbieden in de gebieden van Natuurmonumenten en evenementen organiseren om actief te kunnen genieten van de natuur. Omdat Menzis zelf actief wil bijdragen aan natuurbehoud, stort ze jaarlijks 75.000 euro in een fonds waarmee Natuurmonumenten natuur gaat beheren en aankopen.

Natuur is gezond
    "Wat Natuurmonumenten en Menzis verbindt, is het feit dat de natuur goed is voor de gezondheid. Mensen genieten van de natuur en komen er tot rust", vertelt Jan Jaap de Graeff, directeur van Natuurmonumenten. "Groen in de directe leefomgeving draagt bij aan de gezondheid. Alleen al het kijken naar natuur heeft aantoonbaar positieve effecten op herstel van stress en ziekte. We weten het, maar zijn het besef en belang van de relatie tussen groen en gezondheid kwijtgeraakt. Niet alleen maken we te weinig gebruik van de natuur, we maken er zelfs grof misbruik van en gaan er respectloos mee om. De natuur is een bron van rijkdom die we moeten koesteren. Daar ligt een verantwoordelijkheid. Zonder de natuur geen mens. Zonder groen geen gezondheid. En zonder gezondheid geen welzijn. Die boodschap gaan Menzis en Natuurmonumenten samen actief uitdragen."

"Groen is gezond!", stelt ook Roger van Boxtel, voorzitter van de raad van bestuur van Menzis. "We leiden een jachtig bestaan en zijn de natuur een beetje kwijtgeraakt. Dat heeft onder meer invloed op onze kinderen. Uit onderzoek blijkt dat meer dan zeventig procent van de kinderen in Nederland nooit in een echt natuurgebied komt. Bijna de helft van de twaalf- tot zeventienjarigen kijkt minstens tien tot twintig uur televisie per week. Het is niet meer vanzelfsprekend dat kinderen het merendeel van hun vrije tijd buiten zijn, ze weten vaak weinig meer van de vrije natuur."

Natuurmonumenten heeft onlangs ook een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met Landal GreenParks en met Nederlandse Spoorwegen.

Bron: Natuurmonumenten