> Home > Actueel > 29 september 2009 symposium 'Natuur als Kuur'

29 september 2009 symposium 'Natuur als Kuur'

- 12 september 2009 -

Groen draagt bij aan een goede gezondheid. Dit komt vooral doordat groen stress vermindert en sociale samenhang in een buurt bevordert. Bewoners van groene wijken komen zelfs minder vaak bij de huisarts met klachten zoals diabetes, astma en depressie. Dit blijkt uit het recent afgesloten wetenschappelijk onderzoeksprogramma 'Vitamine G'.

Kasteel groeneveld Als afsluiting van de Groene Maand, waarin het thema 'Groen en Gezondheid' centraal staat, organiseert Kenniscentrum Recreatie voor het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit het symposium 'Natuur als Kuur'.

Ook in de praktijk zijn er diverse initiatieven die het belang van groen voor de gezondheid onderschrijven. Zo werkt de GGD Utrecht aan een groene gezonde wijk en krijgt Amersfoort een groen ziekenhuis. Doel van het symposium 'Natuur als Kuur' is het uitwisselen van (praktijk)kennis over de relatie tussen gezondheid en groen. Wat heeft de wetenschap onderzocht en hoe kan dat in de (beleids)praktijk ingepast worden? Wat wordt er in de praktijk al gedaan? Het symposium vormt tevens de afsluiting van het door NIVEL en Wageningen UR uitgevoerde vierjarige onderzoeksprogramma 'Vitamine G', naar de relatie tussen groen en gezondheid.

'Natuur als kuur' biedt u de kans met verschillende partijen in de natuur- en gezondheidssector kennis te maken. Bent u werkzaam bij een (rijks)overheid, gezondheidsorganisatie of natuurorganisatie, kom dan naar dit symposium!

Programma (onder voorbehoud)

• 12.00 - 13.00 uur: Ontvangst en lunch
    • 13.00 - 13.15 uur: Welkom door Jelle de Jong, nieuwe directeur IVN (per 1 september en dagvoorzitter Deidre Jakobs-Coolen van Kenniscentrum Recreatie
    • 13.15 - 14.00 uur: Vitamine G in onderzoek; State-of-the-art onderzoek natuur en gezondheid, door Agnes van den Berg, onderzoeker Alterra/Wageningen Universiteit