> Home > Actueel > Natuurfestivaltour 2015 in De Heimanshof

Natuurfestivaltour 2015 in De Heimanshof
    Ervaar drie weekenden lang de mooiste wildeplantentuin van Nederland!

- 25 mei 2015 -

De zeer succesvol verlopen Natuurfestivalweekenden van heemtuin De Heimanshof in 2014 krijgen deze zomer een vervolg. Honderden bezoekers kwamen een kijkje nemen in de mooiste wilde plantentuin van Nederland. Ook dit jaar, in het 40-jarig jubileumjaar, is er weer veel te beleven voor jong en oud. De thema’s zijn: Natuurlijk Spelen! Natuurlijk ontdekken! en Natuurlijk Genieten! Er zijn rondleidingen, speurtochten, een bijenworkshop, knutsel- en bouwactiviteiten voor kinderen, verkoop van plantjes en nog vele andere activiteiten. Het openingsweekend op 30 en 31 mei. Dan zullen ook de nieuwe informatieborden in de tuin feestelijk worden onthuld. Toegang is gratis.

Natuurfestivaltour 2015 in De Heimanshof De Heimanshof wil met de Natuurfestivaltour méér mensen mee laten genieten van de pracht van de heemtuin. Van de vele verschillende landschapjes zoals een mergelheuvel, duingebied, akkers, grasland en bossen en de dieren die zich daar thuis voelen. De kassen met tropische planten en vissen uit de Haarlemmermeer, de klooster-kruidentuin met fruitboomgaard, de bijenstal en de Struintuin voor kinderen. De Heimanshof wil bezoekers inspireren om zelf in hun eigen tuin, wijk of buurt actief met de natuur aan de slag te gaan én ervan te genieten!

30 en 31 mei Natuurlijk Spelen!
    Het hele weekend kunnen bezoekers van de tuin genieten via een rondleiding of eigen ontdekkingstocht door de tuin en de kas met zijn (sub)tropische planten en onderwaterontdekwereld. In de Struintuin kunnen kinderen knutselen en spelen. Er zijn stekjes van wilde planten te koop. Ook de leemoven gaat aan om pizza’s te bakken. Zondag 31 mei zijn er veel extra activiteiten gericht op ‘Spelen in en met de natuur’. Jong en oud kan deelnemen aan een circuit door de tuin. Onderweg komen ze langs diverse opdrachten. Een quiz: Wie hoort er niet in dit rijtje thuis? Een speurspel: Zie jij ze vliegen? Ze leren werken met een kompas om zich te kunnen redden in de natuur. Bij de vijver gaan we samen muziek maken met een ‘fluitje van een cent’. In de kruidentuin kan je proeven en ruiken. En op de akker is de uitdaging om je handen in een voelkast te stoppen. Bij iedere opdracht kun je een onderdeel van een schat verdienen. Op het knutselplein kan je daar een mooie natuurschat van maken. Ook scouting Paula Geerts uit Hoofddorp is aanwezig en organiseert natuurspelen met de bezoekers.

27 en 28 juni Natuurlijk ontdekken!
    In de natuur valt veel te ontdekken, voor jong en oud! Bijvoorbeeld waarom de libelle de waterplant krabbenscheer nodig heeft. Of voel en zie het verschil tussen klei en veen. En weet jij hoe een paardenbloem smaakt? Deze bloem en nog meer proef je in ons mini-superfood restaurant. Ontdek dat honingbijen dansend aan elkaar doorgeven waar hun voedsel te vinden is. En dat je zonder meetlint de hoogte van een boom kunt uitrekenen. Natuurlijk moet je ook even genieten in een van de hangmatten in de tuin of in onze mini theeschenkerij, waar je ontdekt hoe lekker een kopje kruidenthee smaakt.

22 en 23 augustus: Natuurlijk genieten!
    Op het jubileum Natuurfestivalweekend verwachten we een bekende Mystery Guest. Hij komt ons 40-jarig jubileum extra luister bij zetten. Hij zal speciale rondleidingen door de tuin geven zoals Eli Heimans, de naamgever van de tuin, dat vroeger deed. Op de zondag staat het genieten en relaxen in de tuin centraal. De activiteiten lopen uiteen van het proeven van gebakken sprinkhanen, het bewonderen van zeer gedetailleerde natuurfoto’s, beestjes onder de microscoop bekijken tot relaxen in hangmatten en wandelen op het blotevoetenpad.

Kijk op de website van De Heimanshof www.deheimanshof.nl voor een uitgebreid programma. Toegang is gratis en openingstijden zijn van 13.00 tot 17.00 uur. Op andere weekenden is de heemtuin tot 1 oktober ook open en kunt u op eigen gelegenheid de tuin verkennen. Ook is de Struintuin, de ontdektuin voor kinderen, open op deze tijden. U vindt De Heimanshof op de Wieger Bruinlaan 1-7 in Hoofddorp.

» Meer actuele berichten