> Home > Actueel > Website Nieuwe Wildernis

Website Nieuwe Wildernis

- 2 april 2009 -

Het Drents Particulier Grondbezit, Stichting Het Drentse Landschap en Staatsbosbeheer hebben een nieuwe website gelanceerd, wildernis.nu, met als doel aandacht te vragen voor de eigenlijke waarde van de natuur. Heeft de natuur 'recht' op een eigen bestaan zonder ingrijpen van de mens?

Wildernis Het is een van de belangrijkste vragen waarop de initiatiefnemers antwoord hopen te vinden. Hiervoor nodigen ze bezoekers van de website uit om mee te doen aan het discussieforum over dit thema.

Prof. Dr. Matthijs G.C. Schouten, bijzonder hoogleraar Ecologie van natuurherstel aan de Universiteit van Wageningen (en voorzitter van de Heimans en Thijsse Stichting), openbaarde in maart 2007 bij het afscheid van gedeputeerde Ali Edelenbosch een droom. Hij lanceerde gedachten over een nieuwe wildernis in Nederland. Enkele citaten uit de lezing van Schouten:
    "… In het oude India bestonden drie typen bos, zo zegt een aantal oude teksten. Het Shrivan het Tapovan en het Mahavan. Het laatstgenoemde behoorde geheel aan de natuur toe en geen mens werd geacht het te betreden. Laten we beginnen om in Drenthe ergens een klein stukje natuur aan te wijzen dat weer geheel van de natuur zal worden. … Het is van niemand en niemand wordt geacht het te betreden."

Met rust laten
    Stichting Het Drentse Landschap, het Drents Particulier Grondbezit en Staatsbosbeheer regio Noord zijn sinds de oproep van Schouten met dit thema nieuwe wildernis aan de slag gegaan. De nieuwe website is de start van een reeks van activiteiten die ook daadwerkelijk moet leiden tot aanwijzen van natuurgebieden als wildernisplekken. "Jarenlang hebben wij de natuur gecontroleerd. We kunnen nu slechts gissen naar wat er gebeurt als we de natuur zijn eigen gang laten gaan. Het is onze uitdaging deze stukjes nieuwe wildernis daadwerkelijk met rust te laten en de ontdekking wat echte natuur is over te laten aan toekomstige generaties", aldus Gart Zweers, voorzitter van het Drents Particulier Grondbezit en een van de initiatiefnemers van het project.

Deel je dromen
    Op de website wildernis.nu zullen regelmatig bekende en onbekende Nederlanders, betrokkenen en deskundigen, leken en geïnteresseerden hun visie geven en/of reageren op meningen van bezoekers. Wat gebeurt er als we een stukje natuur dertig of vijftig jaar met rust laten? Als natuur weer echt natuur wordt en er helemaal geen mensen meer komen? Ook kan de bezoeker een droom over de nieuwe wildernis achterlaten. Dat kan in de vorm van een tekst, een foto, een tekening. Deze 'dromen' worden in april, tijdens de presentatie van het project, begraven in een kistje van het eerste stukje nieuwe wildernis.

Bron: De Landschappen