> Home > Actueel > Nationale Plonzenweekend 2009

Nationale Plonzenweekend 2009

- 9 mei 2009 -

Op 15, 16 en 17 mei organiseert RAVON voor de tweede keer het jaarlijkse Nationale Plonzenweekend. Iedereen in Nederland wordt dit weekend opgeroepen om amfibieŽn te gaan tellen. Dat kan in de eigen tuinvijver, maar ook in sloten, poeltjes en andere wateren.

Kikkers Deze maand is dť maand bij uitstek om onze mooie groene kikkers te bewonderen. De mannen zijn nu allemaal goed wakker en hebben zich in en rond het water verzameld, op zoek naar vrouwen om mee te paren. Tussen de bedrijven door nemen ze regelmatig de tijd om van het mooie weer te genieten en lekker te zonnen langs de waterkant. En als je een beetje oplet zie je ze daar dan ook veelvuldig zitten. De bruine kikkers zijn alweer een stapje verder. Zij zijn veel vroeger dan hun groene collega's en hebben de paartijd al grotendeels achter de rug. Dit is dan ook hťt moment om kikkervisjes van de bruine kikker te zien!

Het is jammer dat de waarnemingen van de groene en bruine kikkers uit tuinvijvers RAVON heel vaak niet bereiken. Terwijl we nou juist ook van de algemenere amfibieŽnsoorten zo veel mogelijk gegevens willen ontvangen om een goed beeld te krijgen van de verspreiding. Want alleen als we weten waar de dieren zitten, kunnen we ze goed beschermen.

Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen tijdens het Plonzenweekend in hun eigen tuinvijver of bij een sloot of plas in de buurt kikkers, padden en salamanders gaan tellen. Ken je de soorten nog niet zo goed? Geen probleem, ook het aantal kikkerplonzen in het water telt mee! Bovendien vind je op www.plonzenweekend.nl een mooie zoekkaart waarop de meest voorkomende amfibieŽn duidelijk staan afgebeeld. Daarnaast staat op deze website niet alleen meer informatie over hoe mee te doen -er is binnenkort een telformulier te downloaden-, maar je vindt er ook informatie over de soorten in Nederland en tips om de tuin amfibievriendelijk te maken.

Tel mee en maak kans op supermooie prijzen!
    In het kader van het Nationale Plonzenweekend 2009 stelt filmproducent Lemming Film een aantal Kikkerdril prijzenpakketten ter beschikking! De Kikkerdril prijzenpakketten worden onder andere verloot onder kinderen en schoolklassen die de meeste waarnemingen doorgeven en onder kinderen of klassen die de leukste foto's opsturen van de activiteiten tijdens het Plonzenweekend. De leukste foto's komen natuurlijk ook op de website te staan! Kijk voor meer informatie over de film op: www.kikkerdrildefilm.nl of www.lemmingfilm.com.

Plonzenweekend 2008
    Het Plonzenweekend van 2008 was erg succesvol. Door heel Nederland zijn maar liefst 15.000 amfibieŽn geteld. Veel van de ruim 1.000 deelnemers hebben amfibieŽn in hun eigen tuinvijver geteld. Voor RAVON die de landelijke amfibieŽndatabank beheert, leverde dit veel interessante gegevens op.

Dus: kijk op www.plonzenweekend.nl en alvast veel telplezier gewenst!

Bron: RAVON