> Home > Actueel > Documentaire 'Rotvos' wint Gouden Kalf

Documentaire 'Rotvos' wint Gouden Kalf

- 3 oktober 2009 -

De documentaire Rotvos heeft gisteren tijdens het Nederlands Film Festival het Gouden Kalf gewonnen in de categorie Lange Documentaire. De documentaire wordt in 2010 uitgezonden in NCRV Dokument op Nederland 2. Eindredacteur van NCRV Dokument Jelle Peter de Ruiter: 'Rotvos is een prachtige documentaire en dat heeft de jury gezien. Het winnen van het Gouden Kalf is een enorm compliment.'

Rotvos Rotvos toont hoe ingewikkeld natuurbeheer in Nederland kan zijn en wat de rol is van de spreekwoordelijke sluwe vos. Filmmakers Tijs Tinbergen en Jan Musch, die eerder (bekroonde) natuurdocumentaires maakten, volgen het onderzoek naar de 'rotvos' in het korenwolfreservaat in Limburg. Met strikken en klemmen worden de vossen gevangen en vervolgens voorzien van een zender weer losgelaten, zodat men inzicht krijgt in hun territorium en fouragegedrag. Zo'n zelfde onderzoek is opgezet in Waterland waar de vos de beschermde weidevogels zou bedreigen.

Door terloopse gesprekken krijgt de kijker een beeld van de ontwikkelingen in de Nederlandse natuur en natuurbeheer, zoals de afschaffing in 2006 van de vossenjacht. Nuchter registreert de camera beelden van aangeknaagde prooien, de autopsie van een op mysterieuze wijze gestorven vos en het terugbrengen van een nest van zes tot twee jonkies door mensen die overduidelijk van de natuur houden.

Rotvos is een productie van Selfmade Films.

Zie: Nederlands Film Festival