> Home > Actueel > De Vogelvriend over Gerrit 'Fûgeltsje' Bosch

De Vogelvriend over Gerrit 'Fûgeltsje' Bosch

- 16 april 2011 -

Op 1 april is het boek De Vogelvriend uitgekomen, over het leven van Gerrit 'Fûgeltsje' Bosch. Bosch was de oprichter van het Natuurmuseum, een echte natuurliefhebber en de nestor van de ornithologie in Fryslân.

Gerrit 'Fûgeltsje' Bosch Het boek is geschreven door Harry Wijnandts, oud-directeur van het Natuurmuseum Fryslân. Sake P. Roodbergen (redacteur van Vanellus), Ane Witteveen (vriend van Bosch) en Bauke van der Veen (bibliografie) hebben er aan meegewerkt.

Dit jaar is het dertig jaar geleden dat Gerrit 'Fûgeltsje' Bosch overleed. Hij stond aan de basis van drie provinciale organisaties die ook thans nog springlevend zijn: Friesch Natuurhistorisch Museum (het huidige Natuurmuseum Fryslân), It Fryske Gea en de BFVW.

Aan hem werd in 1976 de driedelige avifauna Vogels in Friesland opgedragen met de woorden: 'De man dy't mear fan ús Fryske fûgels wit as hwa oars en dy't safolle minsken ynspirearre hat ta stúdzje fan dy fûgels'.

Vanaf zijn vroegste jeugd toonde hij interesse in vogels. Hij ving 'sijsjes', verzamelde eieren, revalideerde gewonde vogels en schreef waarnemingen op. Ook prepareerde hij vogels met behulp van een oud Duits boekje waar de vaardigheden in beschreven stonden.

Zijn collectie geprepareerde vogels en zoogdieren vulde het hele huis en werd al snel te groot. In 1923 nam Bosch daarom het initiatief tot de oprichting van het Friesch Natuurhistorisch Museum. Tot eind van de jaren vijftig van de vorige eeuw zou Bosch bestuurslid en conservator van het museum blijven. Dankzij zijn inspanningen breidde de collectie zich gestaag uit. Hij prepareerde honderden vogels, die nog altijd onderdeel uitmaken van de huidige collectie van het museum.

Bosch was een begrip in en buiten Fryslân vanwege zijn artikelen en korte stukjes over de natuur en vogels in het bijzonder. Hij schreef er duizenden die gepubliceerd werden in kranten (o.a. Leeuwarder Courant, Friesch Dagblad, Drachtster Courant) en tijdschriften (o.a. Vanellus, Limosa, De Levende Natuur). Het leverde hem zijn geliefkoosde bijnaam 'Fûgeltsjebosch' op.

Als je iets wilde weten over vogels of je had iets bijzonders waargenomen dan schreef je hem aan. Vaak stond er niet meer op de envelop dan 'aan Fûgeltsjebosch, Huizum', 'aan de Vogelvriend, Leeuwarden' of 'aan de man die zoveel van vogeltjes weet', maar ze kwamen allemaal bij hem terecht. Bosch droeg zijn kennis en inspiratie over op vele volwassenen maar vooral ook op heel veel kinderen. Hij nam ze mee op excursies, leidde ze persoonlijk rond in het museum, leende zijn boeken uit en liet ze meekijken als hij aan het prepareren was. Veel mensen bewaren daar dierbare herinneringen aan.

Het Natuurmuseum Fryslân is in het bezit van zijn omvangrijke archief met meer dan 25.000 brieven en het is dan ook logisch dat uit de boezem van dat museum het initiatief werd genomen om een biografie over Gerrit Bosch te schrijven. Voormalig museumdirecteur Harry Wijnandts heeft deze taak, met behulp van vele anderen, op zich genomen. De Vogelvriend is het resultaat daarvan.

Maar er kwam meer: een groot gedeelte van het archief werd ontsloten, een nagenoeg complete bibliografie (met circa 4000 titels!) werd samengesteld en Omrop Fryslân gaf opdracht om een documentaire over Bosch samen te stellen.

Omrop Fryslân heeft een documentaire gemaakt over het leven van Gerrit ‘Fûgeltsje’ Bosch, die u in het onderstaande scherm kunt bekijken.

Get Microsoft Silverlight
    Bekijk de video in andere formaten.

Het boek is te koop in het Natuurmuseum voor € 24,50. Vrienden van het museum, leden van It Fryske Gea en van De BFVW krijgen € 5,- korting op vertoon van de Vriendenpas 2011 en betalen € 19,50.

Bron: persbericht Natuurmuseum Fryslân