> Home > Actueel > Water Natuurlijk

Water Natuurlijk

- 8 november 2008 -

Tussen 13 en 25 november kunt u weer stemmen voor een nieuw bestuur van uw waterschap. Waterschapsverkiezingen worden eens in de vier jaar georganiseerd. Nieuw is dat u dit keer niet op een individueel persoon, maar op een lijst stemt. Dit kan de lijst van een bestaande politieke partij zijn, maar natuurlijk ook die van een nieuwkomer als Water Natuurlijk. U ontvangt uw stemformulier per post en stemt schriftelijk binnen uw eigen waterschap.

Water Natuurlijk Een waterschap zorgt voor veiligheid, voor voldoende water en voor schoon water. Eigenlijk alle facetten van water, behalve drinkwater. Denk aan stevige dijken, een verantwoord waterpeil, schoon zwemwater, geschikt water voor de natuur en de zuivering van afvalwater. Met uw stem heeft u hier invloed op. Ook Natuurmonumenten verheft haar stem. Samen met andere natuur- en recreatieorganisaties heeft zij de oprichting van Water Natuurlijk gestimuleerd. Van harte onderschrijven wij dan ook de uitgangspunten van deze lijst: veilig en gezond water, een natuurlijk waterbeheer in een mooi waterlandschap.

Water Natuurlijk
    Nederland is een dichtbebouwd land met veel water. Vanzelfsprekend vormt de bescherming tegen hoge waterstanden een belangrijk aandachtspunt. Door de klimaatverandering, met stijgende waterpeilen en extremere regenbuien, neemt dit belang alleen nog maar in betekenis toe. Omdat we onze dijken niet eindeloos kunnen blijven ophogen, moeten we water de ruimte te geven waar dat kan, vindt Water Natuurlijk. Deze natuurlijke vorm van waterveiligheid past ook goed bij de natuur.

Genieten van schoon water
    Op veel plaatsen is het water nog niet schoon genoeg voor de natuur of om prettig aan te wonen. De groene bestuurders van Water Natuurlijk gaan zich inzetten voor een fraai waterlandschap waar het heerlijk zwemmen, varen, vissen, fietsen en wandelen is. Zij willen een eind maken aan 'groene soep' en blauwalgenbloei in sloten, meren en plassen, zodat waterlelies en stekelbaars terugkeren. Ook zijn zij van plan het kunstmatig laag houden van de waterstanden te stoppen, waarmee zeldzame planten en dieren weer overlevingskansen krijgen. Als beheerder van kostbare waternatuur heeft Natuurmonumenten hier vanzelfsprekend baat bij.

Uw stem
    Water Natuurlijk draagt bij aan herstel van de typisch Nederlandse natuur en landschappen. Dit is een goede investering in de toekomst, waar ook uw kinderen en kleinkinderen van zullen profiteren. Natuurmonumenten geeft haar stem aan Water Natuurlijk en roept u op hetzelfde te doen. Help de natuur - stem Water Natuurlijk!

Meer informatie
    Op www.waternatuurlijk.nl vindt u onder meer het algemene verkiezingsmanifest en het programma van Water Natuurlijk in uw waterschap.

Bron: Natuurmonumenten

Update: Water Natuurlijk wint de waterschapsverkiezingen