> Home > Actueel > Website over natuurmonument De Beer

Website over natuurmonument De Beer

- 25 juli 2009 -

Het is al weer bijna twee jaar geleden dat het boek over De Beer is uitgekomen. Nu is er echter ook een aparte website over De Beer. Het natuurmonument De Beer lag ooit aan de monding van de Nieuwe Waterweg op de kop van Rozenburg. Het was een prachtig voorbeeld van een dynamisch duinsysteem waar de zee vrij spel had.

De Beer Grote strandvlaktes zorgden voor een ideale vestigingsplaats voor een aantal kustbroedvogels, zoals het visdiefje en de grote stern. De Beer ontwikkelde zich tot een natuurgebied dat, mede door zijn grootte van 1300 hectare, uniek was voor Nederland.

Op 7 november 1957 maakte de gemeente Rotterdam het plan-Europoort wereldkundig. Dit betekende het begin van de teloorgang van De Beer. Natuurmonument De Beer - ooit door Jac. P. Thijsse omschreven als een 'eerste klas landschap' - sloot op 1 januari 1964. Wat uiteindelijk rest, is een steeds vager wordende herinnering aan een onvoorstelbaar mooi en uniek natuurgebied. De website wil de herinnering aan dat prachtige gebied levend houden.

Een monument voor een verloren landschap
    De Beer is er al lang niet meer. Gelukkig is wel veel bewaard gebleven: dia's, foto's, zelfs een enkele film en andere memorabilia. En voor wie volhardend is: ook in een aantal Nederlandse archieven zijn sporen van het natuurmonument De Beer achtergebleven. En zo is het mogelijk gebleken veel over De Beer te reconstrueren.

De website laat daar de resultaten van zien: de geschiedenis van De Beer met het ontstaan en de ondergang, het geweldige landschap van De Beer, de vogels waarop de roem van De Beer voor een groot deel gebaseerd was, maar ook de mensen. Daarmee is deze website een monument voor een verloren landschap.

www.natuurmonumentdebeer.nl