> Home > Actueel > Natuur doet kind goed

Kind bloeit op in natuur

- 20 april 2007 -

Bij kinderen die drie dagen intensief in de natuur doorbrengen, is een forse toename (bijna 30 procent) te zien in positieve houding en gedrag.

Ze vinden natuur opeens mooier, niet eng, tonen meer respect en zijn voorzichtiger met planten en dieren. Hun biologische kennis neemt met veertien procent toe.

Dat blijkt uit een grootschalig nog niet gepubliceerd onderzoek van de Universiteit Utrecht in samenwerking met natuurstichting De Kleine Aarde in Noord-Brabant onder leiding van professor Kris van Koppen.

Meer dan 300 basisschoolkinderen uit groep 5 en 6 deden mee aan een onderzoek betreffende houding, kennis en gedrag ten opzichte van natuur. Volgens Koppen is het effect zo krachtig dat alle scholen in ons land de onderdompeling in de natuur als vast onderdeel van de lesstof zouden moeten invoeren. Voor sommige kinderen bleek het de eerste keer dat ze een bos bezochten. Projectleider Mari Verstegen van de Kleine Aarde: "Tijdens de natuurdagen waren de leerlingen actief met dieren en planten. Hierbij valt te denken aan waterbeesten scheppen, geblinddoekt een boom herkennen, in bomen klimmen of in stilte luisteren naar de natuur. Na afloop konden de scholiertjes bomen benoemen, leefplekken aanwijzen en wisten ze meer over voedsel van dieren en planten. De angst voor spinnen, stilte of duisternis verdween ook als sneeuw voor de zon."

Onverwacht is ook nog een positief sociaal effect ontstaan. Koppen: "De leraren noemen de sfeer in de klas beter en er wordt minder ruzie gemaakt. Moeilijke kinderen kunnen opeens heel lief met een rupsje in de weer zijn en drukke leerlingen bloeien helemaal op omdat ze hun energie kwijt kunnen."

Als het gaat om natuurkennis, dan scoren leerlingen uit een dorp veel hoger dan kinderen uit de stad. Na drie natuurdagen is de kennis bij stadskinderen echter met 24% toegenomen, tegen 10% bij de dorpsscholen.

Ook blijkt dat leerlingen die eigenlijk veel thuis zaten plotseling uit zichzelf de natuur gaan opzoeken. Tevens nemen ze in de klas vaker iets mee uit de natuur, zoals beestjes, takken of kastanjes.

Arianne Mantel

Bron: Telegraaf / 19 april 2007