> Home > Actueel > Van Aardpeer tot Zonnebloem

Van Aardpeer tot Zonnebloem
    150 jaar composieten in de Nederlandse Flora

- 14 mei 2011 -

Staat het er met de flora van Nederland slecht voor? Deze vraag wordt vaak bevestigend beantwoord, en niet zonder reden. Sommige zeldzame plantensoorten hebben het moeilijk in Nederland en het natuurbeleid moet alle zeilen bijzetten om het tij te keren. Toch is er ook een andere kant, zoals blijkt uit dit boek.

Van Aardpeer tot Zonnebloem De samengesteldbloemigen (composieten) vormen één van de grootste plantenfamilies in Nederland met bekende vertegenwoordigers als Madeliefje, Paardenbloem en Boerenwormkruid. De auteur heeft onderzocht welke plantensoorten van deze familie in de opeenvolgende edities van de gezaghebbende Flora's van Nederland zijn vermeld vanaf het midden van de 19e eeuw. Dan blijkt niet alleen dat de functie van de Flora als determinatieboek is veranderd (veel cultuurplanten en aangevoerde soorten zijn geschrapt), maar ook dat er de laatste 150 jaar zo'n dertig soorten composieten onze flora zijn komen verrijken, terwijl er 'maar' een stuk of vijf zijn verdwenen, soorten die toch al erg zeldzaam waren en in het nabije buitenland te vinden zijn. En gelukkig zijn plantensoorten in verspreiding niet alleen maar achteruitgegaan. Wel worden elf composieten in Nederland ernstig in hun voortbestaan bedreigd.

In dit boek worden alle 139 composietengeslachten die ooit een plaats in de Flora hebben gehad, achtereenvolgens belicht. Zijn er in de afgelopen anderhalve eeuw verschuivingen in opgetreden, dan worden deze van commentaar voorzien. Bij sommige geslachten wordt een uitstapje gemaakt omdat er taxonomische, ecologische, genetische, culinaire, medische of economische bijzonderheden in het oog springen. Speciale aandacht wordt gegeven aan de herkomst en betekenis van wetenschappelijke en (oude) Nederlandse plantennamen. Deze historische insteek vindt ook zijn weerslag in korte biografieën van enkele tientallen plantenauteurs uit de 18e en 19e eeuw die aan de beschrijving van composieten hebben bijgedragen. Het boek is rijk geïllustreerd met plantenfoto's en auteursportretten.

Het boek kan worden besteld bij de auteur: A.Ph. de Vries, Duinwegje 23, 4328 LE Burgh-Haamstede, guustdevries@wanadoo.nl en via de webwinkel van de uitgever: www.boekenbent.com

Van dezelfde auteur verscheen eerder: Nederlandse veldflora's # oorsprong en ontwikkeling, Uitgeverij Boekenbent Barneveld, 2008. Dit boek is nog te krijgen in de boekhandel van Museum Naturalis in Leiden.

Van Aardpeer tot Zonnebloem
    150 jaar composieten in de Nederlandse Flora
    Auteur: Guust de Vries
    Uitgeverij Boekenbent Barneveld
    Hard-cover genaaid, 240 pagina's in kleur, geïllustreerd
    ISBN 978-90-8570-490-4
    Prijs € 46,95 (excl. € 3,75 verzendkosten).

Bron: Floron

» Dossier Boeken