> Home > Actueel > Heimans en Thijsse Prijs 2015 voor Bart van Tooren

Heimans en Thijsse Prijs 2015 voor Bart van Tooren

- 17 augustus 2015 -

Bijna 120 jaar geleden werd door Jac. P. Thijsse en Eli Heimans het tijdschrift De Levende Natuur opgericht. Na al die jaren is het tijdschrift nog steeds springlevend en speelt het een centrale rol in de veldbiologie en het natuurbeheer in Nederland. Dat is voor een zeer belangrijk deel te danken aan de jarenlange inzet van Dr. Bart van Tooren. Hij krijgt voor die inzet nu de Heimans en Thijsse Prijs die eenmaal in de twee jaar wordt uitgereikt aan mensen die zich buitengewoon verdienstelijk hebben gemaakt voor natuurstudie, natuureducatie en natuurbescherming in Nederland.

Bart van Tooren Bart van Tooren is - als hoofdredacteur - meer dan twee decennia de drijvende kracht geweest achter de solide wetenschappelijke kwaliteit van het tijdschrift De Levende Natuur , waarbij hij in staat is geweest een hoog wetenschappelijk niveau blijvend te combineren met een enthousiasmerende uitstraling. Als een onverbiddelijke Cerberus waakte van Tooren over de degelijke kwaliteit van de artikelen, maar hij wist ook steeds weer nieuwe thema’s aan te snijden die van grote relevantie waren voor de Nederlandse natuurbescherming. Van Tooren heeft zijn werkzaamheden als hoofdredacteur altijd in zijn vrije tijd verricht. In het dagelijkse leven werkt hij bij Natuurmonumenten als hoofd van de afdeling Kwaliteitszorg Natuurbeheer.

Aan het eind van de 19de eeuw publiceerde De Levende Natuur vooral nieuwe vondsten van wilde planten- en diersoorten en beschrijvingen van natuurterreinen. Door de vlotte schrijfstijl en de rijke illustraties stak het tijdschrift scherp af tegen veel andere (saaie) tijdschriften uit die tijd. Eli Heimans noemde het niet voor niets een tijdschrift voor natuursport. Van Tooren is er in geslaagd het tijdschrift een ontwikkeling te laten doormaken waarbij het vlotte en aantrekkelijke karakter van het oude tijdschrift voor natuursport bewaard is gebleven, maar het tegelijkertijd een gezaghebbend blad is geworden voor op wetenschappelijke feiten gebaseerd natuurbeheer (evidence-based nature conservation). Hierdoor is het nu een blad dat niet alleen graag wordt gelezen door veel natuurliefhebbers, maar ook het vaktijdschrift voor iedereen in Nederland en België die zich met natuurbeheer bezig houdt.

De Heimans en Thijsse Prijs bestaat al 60 jaar en werd eerder uitgereikt aan onder meer Bert Garthoff, Koos van Zomeren en Vara’s Vroege Vogels. De Bronzen Spreeuw die bij de prijs hoort zal op zaterdagmiddag 29 augustus worden uitgereikt aan Bart van Tooren tijdens het Symposium De groene stad van de toekomst in het Gemeentemuseum Den Haag.

» Meer actuele berichten