> Home > Actueel > Beschutting voor grote grazers

Beschutting voor grote grazers

- 30 november 2010 -

Staatsbosbeheer is deze week begonnen met de aanleg van dijkjes in de Oostvaardersplassen. Richels die de Konikpaarden, edelherten en Heckrunderen beschutting moeten geven tegen het barre weer.

Aanleg beschuttingsrichels Dit is één van de twaalf aanbevelingen uit het rapport van de commissie Gabor, dat vorige week is gepresenteerd aan staatssecretaris Bleker. Een commissie van internationale deskundigen adviseert daarin om duizend meter aan richels op te trekken in de westkant van het gebied. Staatsbosbeheer doet er tweehonderd meter bij aan de oostkant van de Oostvaardersplassen. Scheelt de grote grazers weer een eind sjokken, hoeven ze niet per se naar het Oosten te trekken voor wat beschutting.

Volgens boswachter Hans Breeveld van Staatsbosbeheer komen er zes tot zeven richels, van tussen de honderd en tweehonderd meter. Mogelijk worden ze beplant. Het zou de richels tevens een ecologische waarde geven, zegt hij. De vorst belemmert de werkzaamheden niet. "De graafmachines komen de grond wel in. De kou heeft ook een voordeel, de harde grond zorgt voor grip, de machines zakken niet weg." Nu maar afwachten of de grote grazers daadwerkelijk beschutting zoeken bij de richels. Breeveld verwacht van wel. "Kijk, zolang er wordt gewerkt, houden ze afstand. Maar straks komen ze wel, ongetwijfeld. Het is een soort schutting, het helpt iets." Hij verwacht dat de werkzaamheden over enkele dagen afgerond zijn.

Bron: De Stentor

» Dossier Oostvaardersplassen