> Home > Actueel > 'Begrip voor mogelijke bezuiniging op natuur'

'Begrip voor mogelijke bezuiniging op natuur'

- 6 april 2010 -

Het is begrijpelijk dat de overheid kijkt of er op het natuurbeleid bezuinigd kan worden, zegt algemeen directeur Jan Jaap de Graeff van Natuurmonumenten in reactie op de voorstellen van de ambtelijke werkgroep Heroverweging Leefomgeving en Natuur. "Als er in het onderwijs, de zorg en de sociale voorzieningen gesneden gaat worden, dan moet je accepteren dat er ook naar het natuurbeleid gekeken wordt."

Natuur Deze ambtelijke werkgroep Heroverweging Leefomgeving en Natuur is één van de twintig werkgroepen die op alle beleidsterreinen voorstellen hebben gedaan om twintig procent te bezuinigen. Die bezuinigingen zijn nodig om de gevolgen van de financiële crisis te repareren. Die crisis heeft gezorgd voor grote tekorten op de begroting van de rijksoverheid.

Duurt wat langer
    De werkgroep die zich over het natuurbeleid heeft gebogen, schetst drie mogelijkheden om te bezuinigen. Twee varianten bieden geen duidelijkheid over het streven om natuurgebieden te vergroten en te verbinden, aldus De Graeff. "De derde variant houdt wel vast aan dit concept. Het gaat wat langer duren, maar het principe van het vergroten en verbinden van natuurgebieden blijft overeind. Dat vind ik een redelijke variant. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."

Voor natuur en voor mensen
    De afgelopen twintig jaar is hard gewerkt aan dit concept, dat we kennen als de Ecologische Hoofdstructuur. Het is volgens Natuurmonumenten belangrijk hiermee door te gaan, want het is dé manier om ons land mooi, groen en gezond te maken. Niet alleen voor planten en dieren, ook voor mensen. Daar waar natuurgebieden zijn uitgebreid, zie je natuur ook weer opveren. Planten en dieren die verdwenen waren, vinden er weer een geschikte leefomgeving. En mensen die er komen wandelen of fietsen genieten hier volop van.

Bron: Natuurmonumenten