> Home > Actueel > Cursus ecofilosofie

Cursus ecofilosofie - De opkomst van de mens en het einde van de natuur

- 21 juli 2010 -

In de milieu- of ecofilosofie gaat het om de verhouding tussen de menselijke wereld en haar natuurlijke omgeving. Om onze plaats in de natuur én om de plaats van de natuur in onze wereld.

Biodiversity Er is thans geen plek meer op aarde die niet op één of andere wijze de sporen draagt van menselijke beïnvloeding. En of wij willen of niet, de toekomst van het leven op aarde zal afhangen van onze keuzes. Maar ook wij blijven afhankelijk van de ecologische gezondheid van onze planeet. Uit zelfbehoud al moeten wij leren om onze menselijke aspiraties in overeenstemming te brengen met de planetaire ecologie. Maar misschien zijn er nog diepere redenen waarom wij ons het wel en wee van onze niet-menselijke lotgenoten moeten aantrekken.

De Verenigde Naties hebben 2010 uitgeroepen tot het jaar van de biodiversiteit. Natuurbehoud wordt thans vaak vereenzelvigd met het behoud van biodiversiteit. We zullen nagaan hoe het biodiversiteitconcept zo'n stormachtige carrière heeft kunnen maken, en hoe biodiversiteit ons denken over de waarde van de natuur veranderde.

Docent
    Glenn Detiège, Ullrich Melle

Cursusplaatsen
    Berchem (België)