> Home > Actueel > Geluidsopname voor het Heimans Diorama in Artis

Geluidsopname voor het Heimans Diorama in Artis

- 20 januari 2012 -

Sinds lange tijd zijn er weer vogel- en zeegeluiden te horen bij het Heimans Diorama in Artis. De door Henk Meeuwsen gemaakte geluidsopname van de vogels die in het diorama staan opgesteld zijn door de Heimans en Thijsse Stichting aangeboden aan Artis.

Heimans-diorama in Artis

De compilatie is opgebouwd rond een lange opname die Meeuwsen tussen 1 juni 20.10 uur en 2 juni 13.15 uur j.l. gemaakt heeft in de Westerduinen op Texel. De microfoon en recorder waren aan de rand van een kolonie van zilvermeeuwen en kleine mantelmeeuwen opgesteld, met in de directe omgeving ook scholeksters en wulpen. Omdat de wind op een Waddeneiland niet kan ontbreken heeft Meeuwsen nog een "Terschellinger bries over de Texelse duinen laten waaien". Behalve de geluiden van de meeuwen bevat de opname geluiden van de meeste hierboven genoemde vogels. Geluiden van enkele soorten die niet op Texel werden opgenomen, zijn later toegevoegd. De opname duurt precies 15 minuten. U hoort hier een fragment van ongeveer 3 minuten.
    Behalve de vogels speelt in de opname ook de Noordzee een opvallende rol, met name in de nacht en vroege ochtend, toen er waarschijnlijk een hogere luchtvochtigheid en weinig wind was.
    Zie ook de website van Meeuwsen Natuurgeluiden: www.natuurgeluiden.nl

Klik hier voor een artikel door Juliet Oldenburger over het Heimans Diorama.

Meer actuele berichten