> Home > Actueel > Uitnodiging Essaywedstrijd Natuurherstel

Uitnodiging
    Essaywedstrijd Natuurherstel

- 26 februari 2007 -

Maak een essay over je ideeŽn over nieuwe natuur en natuurherstel. Laat daarbij je hersens kraken en je talent spreken. Er is behoefte aan jong bloed en frisse standpunten! Door deelname maak je jezelf en je ideeŽn bekend bij de gevestigde veldbiologen en natuurbeschermers in ons land. Alle inzenders worden uitgenodigd bij de Westhoff-lezing aanwezig te zijn, die traditioneel wordt gehouden in de Aula van de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Oproep:
    Maak een essay over je ideeŽn over nieuwe natuur en natuurherstel.

Aan:
    Jongeren tot 27 jaar met belangstelling voor natuurbescherming/beleid.

Vorm:
    geschreven (1000 woorden), video of audio (max. 12 min), of een beelddocument/website.

Taal:
    Nederlands

Prijs:
    presentatie van de winnende essay tijdens de jaarlijkse Victor Westhoff-lezing en publicatie in de bijbehorende lezingenbundel en op de website van de Westhofflezing (www.ru.nl/westhofflezing). Door deelname maak je jezelf en je ideeŽn bekend bij het netwerk rond de lezing, veelal gevestigde veldbiologen en natuurbeschermers. Er is grote behoefte aan jong bloed!

Data:
    sluitingsdatum 15 april; prijsuitreiking tijdens Westhoff-lezing op 30 mei 2007. Finalisten krijgen vooraf bericht.

Inzenden vůůr 15 april 2007 aan de voorzitter van de jury:
    Prof.dr. J.H.J. Schaminťe,
    Radboud Universiteit Nijmegen
    6500 GL NIJMEGEN
    of via e-mail J.Schaminee@science.ru.nl.

Jury:
    Kris Koppen (hoogleraar natuureducatie NME), Jeannette Parramaore (Vara's Vroege Vogels), Annick de Witt (Stichting wAarde), Marieke Aarden (Volkskrant), Rolf Roos (Stichting NatuurMedia), Hettie Meertens (Stichting Ark), Joop Schaminťe (hoogleraar/Westhoff-leerstoelhouder, RU Nijmegen en Wageningen Universiteit; voorzitter).

Victor Westhoff
    Victor Westhoff (1916-2001) was de invloedrijkste naoorlogse natuurbeschermer in Nederland. Hij was een van de eersten die wees op de bijzondere natuurwaarden van kleinschalige cultuurlandschappen. Hij verleende een wetenschappelijke basis aan zijn geliefde vakgebied, de plantensociologie. Westhoff was zelf al op jonge leeftijd betrokken bij de natuurbescherming. 'Van kind af aan heb ik altijd een sterk gevoel van verbondenheid gevoeld met planten en dieren. Planten waren geen dingen, geen objecten, maar medewezens. Ik was een van hen. Zij behoorden tot mijn wereld, ik tot de hunne.'

De Westhoff-lezing is in de loop van de jaren uitgegroeid tot een belangrijke ontmoetingsdag van biologen en andere natuuronderzoekers, waarbij de actualiteit van het behoud en het beheer van natuur en landschap centraal staat. Vanuit het gedachtegoed van Westhoff biedt de lezing tegenwicht aan de overheersende belangstelling voor economische groei en het onwankelbare vertrouwen in technologische ontwikkelingen. Met het instellen van deze essaywedstrijd wordt de ambitie kenbaar gemaakt om een jongere groep natuurbeschermers en veldbiologen aan te spreken en bij het netwerk rond de lezing te betrekken.