> Home > Actueel > Frans Vera houdt tweede H.J. Schoo-lezing

Frans Vera houdt tweede H.J. Schoo-lezing

- 14 augustus 2010 -

De bioloog Frans Vera houdt dinsdagavond 7 september 2010 de tweede H.J. Schoo-lezing. Vera zal spreken over het onderwerp: Is natuur een constructie? De lezing wordt gehouden in De Rode Hoed in Amsterdam.

Frans Vera Mensen die de natuur haten, zijn witte raven. Maar wat is 'natuur' eigenlijk? Is dat een oerbos? En zijn de polders, koeien en grutto's van het Groene Hart wel echte natuur? Is het niet raar dat we in Nederland nieuwe natuur op de tekentafel proberen te ontwerpen?

En wat is daarbij de maatstaf: het Nederland van 1800, voor onze industriėle revolutie, het Nederland van voor de Middeleeuwen, vol bossen, of gaan we nog verder in de tijd terug? En wat is de positie van de mens in die natuur? Zijn wij een rentmeester, een vijand, een observator dan wel een onderdeel van de natuur?

Uitvinder
    In de tweede H.J. Schoo-lezing in De Rode Hoed geeft Vera zijn antwoord op deze vragen. De bioloog dr. F.W.M. Vera is de 'uitvinder' van de Oostvaardersplassen ('onze Serengeti') en grondlegger van het huidige natuurbeleid. Vera wordt ingeleid door Simon Rozendaal, wetenschapsredacteur van Elsevier.

H.J. Schoo (1945-2007) was hoofdredacteur van het weekblad Elsevier en was de mening toegedaan dat natuur en cultuur in Nederland nauw verweven zijn. De Nederlandse natuur, waar hij zeer op gesteld was, zag hij als een menselijke constructie.

Toegang
    De toegang tot lezing, die om 20.00 uur begint, is gratis, maar reserveren is verplicht. Dit kan door een mail te sturen aan ingrid.pronk@elsevier.nl, of door te bellen naar 020-515.9958. Let op, de capaciteit van de zaal is beperkt, dus geef u snel op.

De eerste H.J. Schoo-leing is in 2009 gehouden door prof.dr. Meindert Fennema met als onderwerp 'Geldt de vrijheid van meningsuiting ook voor racisten?'

Door Lucas Gasthuis

Bron: Elsevier