> Home > Actueel > Groenemaand.nl voor een actieve nazomer

Groenemaand.nl voor een actieve nazomer

- 12 augustus 2010 -

De gehele maand september staat Nederland in het teken van de Groene Maand. Een campagne die aandacht vraagt voor de natuur en het Nederlandse landschap. Hiervoor is de website www.groenemaand.nl gelanceerd met daarop honderden groene activiteiten en natuurexcursies.

Groenemaand.nl voor een actieve nazomer De Groene Maand wordt jaarlijks in september georganiseerd door een groot aantal organisaties die zich inzetten voor natuur, milieu, landbouw en recreatie. Doel is om een zo groot mogelijk publiek te enthousiasmeren om naar buiten te gaan. Tijdens deze 11e editie van de Groene Maand worden er in het hele land groene activiteiten georganiseerd. Vaak gratis, uniek en kleinschalig. Wandelingen, fiets- en speurtochten, rondleidingen, kinderactiviteiten, tentoonstellingen en themalezingen, meestal onder leiding van een natuurgids. De campagne is een initiatief van IVN, vereniging voor natuur- en milieueducatie.

Beleef Buiten!
    Met de slogan Beleef Buiten! wordt dit jaar vooral aandacht gevraagd voor de natuurbeleving door kinderen. Uit onderzoek blijkt dat de kinderen van nu 50% minder in de natuur spelen dan twintig jaar geleden. Dit komt onder andere door de verstedelijking, maar de computer en tv spelen hierin ook een grote rol. Kinderen horen te bewegen. Hierbij is contact met de natuur van vitaal belang, dit is belangrijk voor de totale ontwikkeling.

Biodiversiteit
    2010 is het jaar van de wereldbiodiversiteit. Regeringen vragen wereldwijd om aandacht voor de achteruitgang van de natuur. Ook in dit licht is het belangrijk dat kinderen de natuur waarderen en respecteren. Zij zijn immers de beslissers van morgen. Hoe kunnen we verwachten dat zij later voor de natuur zorgen en meewerken aan een duurzame samenleving als ze er geen band mee hebben?Goede redenen om (groot)ouders en hun kinderen uit te nodigen er op uit te trekken.

Meer weten? Ga naar www.groenemaand.nl.

Bron: IVN