> Home > Actueel > In Memoriam Jan Wolkers

In Memoriam Jan Wolkers

- 20 oktober 2007 -

Gisteren is op 81 jarige leeftijd Jan Wolkers overleden. De bekende schrijver/kunstenaar deelde vaak zijn passie voor de natuur. Wolkers was een groot bewonderaar van Jac. P. Thijsse.

Jan Wolkers In veel boeken schrijft Wolkers over de natuur. Nog onlangs verscheen zijn "Waddenboek", hierin zijn alle verhalen en essays samengebracht die hij wijdde aan de natuur en de omgeving van zijn geliefde eilanden.

In 2002 ging Jan Wolkers op ontdekkingstocht in zijn eigen tuin op Texel. Als hij in de VPRO kinderserie Villa Achterwerk vertelt over de natuur wordt wat gewoon is bijzonder, wat klein is groot en wat lelijk is mooi. Eind 2003 verscheen de DVD De achtertuin van Jan Wolkers, die naast de DVD een mooi ge´llustreerd boekwerkje omvat, waarin alle 25 originele filmbeelden van De achtertuin van Jan Wolkers uit de bekroonde VPRO-jeugdserie van Machteld van Gelder, nog eens kort worden ingeleid.

Thijssemonument In 2003 vond de onthulling plaats van zijn monument voor Jac. P. Thijsse in Den Burg. Ter gelegenheid daarvan werd het boekje "De Grazige Weiden" uitgebracht, waarin Wolkers geanimeerd vertelt over zijn kennismaking met het werk van Thijsse.

Het Thijssemonument van Jan Wolkers
    in de vijver aan de Thijsselaan

"In mijn prille jeugd waren er maar twee schrijvers. God die de bijbel had geschreven en Jac. P. Thijsse, die de albums van Verkade geschreven had."