> Home > Actueel > IVN: 50 jaar natuur- en milieueducatie in Nederland

IVN: 50 jaar natuur- en milieueducatie in Nederland

- 26 mei 2010 -

IVN Natuur-en milieueducatie bestaat 50 jaar. Het hele jaar organiseren vrijwilligers door het hele land activiteiten om het tiende lustrum te vieren. In feestmaand september stelt IVN de relatie kinderen en natuur centraal met de werkconferentie 'Ieder kind heeft recht op natuur' en de Groene Maand-activiteiten.

IVN: 50 jaar natuur- en milieueducatie in Nederland Sinds de oprichting op 21 mei 1960 draagt IVN bij aan een duurzame samenleving door mensen te betrekken bij natuur, milieu en landschap. De organisatie is uitgegroeid tot 172 lokale afdelingen met ruim 18.000 leden. IVN werd opgericht met het doel maatschappelijk draagvlak te creŽren voor natuurbescherming. Gedurende de jaren is de aandacht breder geworden. Niet alleen aandacht voor bescherming van de natuur, maar in algemene zin het bevorderen van milieubesef en de zorg voor de omgeving.
    Meer over de onstaansgeschiedenis van IVN >>>

Vrijwilligers zijn de basis
    Onveranderd is de inzet van de vele vrijwilligers die de basis vormen van IVN. Met groot enthousiasme en betrokkenheid zetten zij zich in om natuur en omgeving bij mensen onder de aandacht te brengen. Jaarlijks bereiken zij tienduizenden volwassenen en kinderen met wandelingen, excursies, cursussen en natuurlessen.Zorg voor natuur en milieu is nodig, nu zelfs meer dan ooit te voren. Natuur- en milieueducatie leert mensen omgaan met natuur en hiervoor verantwoorde keuzes te maken. Keuzes op het gebied van de eigen gezondheid, milieuvervuiling, energiebesparing, natuurbehoud etc. Allemaal thema's die samenhangen met de kwaliteit van de natuur, milieu en leefomgeving.
    Meer over IVN-lid of donateur worden >>>

Ieder kind heeft recht op natuur
    Een groot aandachtspunt voor IVN is de kloof tussen jeugd en natuur. Deze is nog nooit zo groot geweest als nu. Jelle de Jong algemeen directeur: 'Steeds meer kinderen groeien op in een stedelijke omgeving en kennen de natuur alleen van de televisie en computer. Voor IVN aanleiding om in het jubileumjaar deze vervreemding van de natuur op de agenda te zetten. Samen met partners organiseert IVN een werkconferentie "Ieder kind heeft recht op natuur" om de urgentie rondom contact met de natuur voor kinderen te benadrukken en om ouders te ondersteunen bij het bieden van handvatten om het belang van natuurcontact in te zien en ook daadwerkelijk daarmee aan de slag te gaan.'

Over IVN Natuur-en milieueducatie
    IVN is werkzaam in het veld van natuur- en milieueducatie & communicatie en zet zich in voor de versterking van de betrokkenheid bij natuur en leefomgeving. Hiervoor heeft IVN de beschikking over 120 betaalde professionals en de vrijwilligersorganisatie, bestaande uit 173 lokale afdelingen met ruim 18.000 leden.
    Meer informatie over IVN Natuur- en milieueducatie >>>