> Home > Actueel > Boek Jeugdbond 60 jaar

Jeugdbond # 60 jaar CJN, KJN, ACJN en JNM

- 25 januari 2007 -

Jeugdbond 60 jaar Een groep Oude Sokken van deze jeugdverenigingen heeft een bijzonder boek gemaakt met bovenvermelde titel (red. Addo van der Eijk e.a.; uitgever Stichting Natuurinformatie Groningen, 128 pp.). Het boek is te bestellen via www.jeugdbond.nl.

Het is nu 60 jaar geleden dat de Christelijke Jeugdbond voor Natuurstudie begon. Later, in 1961, wordt de Katholieke Jeugdbond voor Natuurstudie opgericht. Na een periode van samengaan in de Algemeen Christelijke Jeugdbond voor Natuurstudie wordt in 1989 gekozen voor de naam Jeugdbond voor Natuurstudie en Milieubescherming.

In interviews worden portretten getekend van personen die aan één van de wiegen stonden. Boven de rivieren kwam de CJN op, beneden de rivieren de KJN. Nu je dat zo opschrijft besef je hoe het geografische gevoel van Nederland is veranderd. Het boek bestaat naast deze portretten uit korte verhalen, beschouwende en historische artikelen, columns, tekeningen en foto's. De natuurhistorische blik in de ogen van de jonge mensen op de foto's maakt de tekst bijna overbodig. Toch goed dat die tekst er is, want je ziet daardoor de golfbeweging in de lotgevallen van de jeugdbonden en het verband met de maatschappelijke veranderingen in die ruim een halve eeuw. Je kijkt in een boeiende spiegel moderne geschiedenis.

Als je het boek openslaat ontgaat je eerst de knappe vorm door de mengeling van teksten en illustraties op witte, groene, blauwe en gele pagina's. Maar dan word je gepakt door de foto's en tekeningen en ga je alles lezen, tot het einde. Daar wordt dan de lezer die nog over jeugdbondsmateriaal beschikt opgeroepen om contact op te nemen met de bewaarders van het Bondsarchief, Martijn de Jong en Lenze Hofstee, Postbus 41139, 9701 CC Groningen; E-mail: archief@jeugdbond.nl. Wij bevelen deze oproep warm aan!

Jacques de Smidt

Bron: Nieuwsbrief Heimans en Thijsse Stichting / nr. 31 / november 2006