> Home > Actueel > Jongeren weten niets van de natuur

Jongeren weten niets van de natuur
    - 26 januari 2007 -

Jongeren raken vervreemd van de natuur. Niet alleen verdwijnt er steeds meer groen uit de stad, ook tijdens lessen wordt nauwelijks meer aandacht besteed aan onze natuurlijke omgeving. Het niveau in het onderwijs op het gebied van natuur is onder de maat. De generatie van morgen verliest haar zicht op de natuur en kent haar plek niet meer in het ecologische systeem. Dat stelt IVN-directeur Jurr van Dalen.

Dat het al vroeg fout gaat blijkt volgens IVN uit het feit dat kinderen koeien paars kleuren. "Dat komt door de Milka-reclames", zegt IVN directeur Jurr van Dalen.

De ecologische basiskennis van de onderwijzers is laag. Als gevolg hiervan begrijpt de jeugd de betekenis van de natuurlijke leefomgeving niet meer. "Op termijn zal men de verhoudingen tussen economie en ecologie niet meer kennen. Dit heeft gevolgen voor de welzijnsbeleving van burgers", zegt Jurr van Dalen. Hij vindt dat nederland moet investeren in ecologisch onderwijs. "Kinderen moeten op school leren bewust met de natuur om te gaan. Excursies naar een boerderij, tuintjes op school en het uitvoeren van opdrachten buiten het schoolgebouw hebben een goede invloed op de beleving en zorgen dat de leerlingen hun omgeving in een breder kader zien."

In Nederland is genoeg kennis om de jeugd natuurbesef bij te brengen. "Er zijn veel boeren, terreinbeheerders en natuurcentra die jongeren een en ander willen uitleggen, maar die moeten daar wel de gelegenheid voor krijgen." Ook pleit Van Dalen voor een betere planning van woonwijken. "Groene ruimtes moeten daarin een belangrijke plaats krijgen. Eigenlijk moet iedereen binnen vijfhonderd meter van zijn voordeur een groene wandelhabitat hebben."

Michiel Röling

Bron: Metro