> Home > Actueel > Het laatste kind in het bos

Het laatste kind in het bos

- 30 augustus 2007 -

Richard Louv, succesvol Amerikaans journalist en futurist, schreef een indrukwekkende bestseller: 'Last Child in the Woods'. Het boek gaat over het gebrek aan contact van kinderen met de natuur en de verontrustende gevolgen daarvan voor hun geestelijke en lichamelijke ontwikkeling.

Dankzij inspanningen van Alterra-onderzoeker dr. Jana Verboom, die al veel over dit onderwerp heeft gepubliceerd, is het boek van Louv inmiddels vertaald in het Nederlands. Op woensdag 5 september biedt LNV-minister Verburg het eerste exemplaar aan.

Het boek, in het Nederlands getiteld: 'Het laatste kind in het bos' gaat over hoe we onze kinderen weer in contact brengen met de natuur. Louv stelt dat natuur onmisbaar is voor een gezond lijf en een gezonde geestelijke ontwikkeling. Zijn betoog is stevig onderbouwd met onderzoek. Het inspireert en nodigt uit. De Nederlandse versie is voorzien van noten over de Nederlandse situatie.

Ter ere van de lancering van de Nederlandse vertaling komt Louv naar Nederland, onder andere om met betrokkenen bij het onderzoek en natuur- en milieueducatie van gedachten te wisselen. Louv is niet alleen een aansprekende schrijver, maar ook een begenadigd spreker.

Bron: Alterra

Ontmoeting met Louv
    Op donderdag 6 september is een bijzondere gelegenheid Louv te ontmoeten in Rotterdam. Bij deze bijeenkomst zal hij van gedachten wisselen met aanwezigen uit educatieve en onderwijsorganisaties, gemeentelijke, provinciale en landelijke politiek, maatschappelijke organisaties, jongerenorganisaties en met ge´nteresseerd publiek. De ontmoeting met Louv vindt plaats op een natuurrijke plek in Rotterdam, direct aan de Bergse Plas, op loopafstand van NS Station Rotterdam Noord.

De ontmoeting vindt plaats op 6 september 2007, van 13.15 tot 17.30 uur in de Theaterzaal Lommerrijk, Straatweg 99, Rotterdam. De toegang is gratis, mits vooraf aangemeld (aanmelden kan tot en met 4 september!). Zie de website www.podiumonline.nl voor het programma van de middag, routebeschrijving en aanmeldformulier.

Zie ook: www.hetlaatstekindinhetbos.nl