> Home > Actueel > Archief van actuele berichten > Verkade-album 'Lente' 100 jaar

Wie proclameert het eerst de lente?

'Het is nog niet uitgemaakt, wie het eerst de lente proclameert: de zanglijster, de sneeuwklokjes of de hazelaar. Het eene jaar komt de vogel het eerst met 't nieuwtje, het andere jaar de heester, of de bloem, maar in ieder geval weten zij het altijd eerder dan de menschen, die op de kalender afgaan, en meenen, dat de Lente den eenentwinstigsten Maart haar intocht doet.'
    Lente, Jan van Oort Lente, L. W. R. Wenkebach
    Aquarel van Jan van Oort die het eerste omslag van 'Lente' sierde (l), rechts het omslag om de seizoens-albums op elkaar af te stemmen.
    Zo begint het het eerste hoofdstuk, De eerstelingen, van het eerste Verkade-plaatjesalbum over de Nederlandse natuur, geschreven door Jac. P. Thijsse en getiteld Lente. De losse plaatjes werden bij de beschuit en koek verpakt en konden worden geruild.
    De Zaanse brood-, koek- en beschuitfabrikant Verkade en comp. was al in 1903 begonnen met het uitgeven van drie plaatjesalbums, wel sprookjesalbums genoemd, in Duitsland vervaardigd. Plaatjes Album nr. 1, nog tekstloos, begon met een opsomming van sprookjes.
    Marga Coesèl schrijft in Natuurlijk Verkade, uitgeverij Terra, dat de gebroeders Verkade in 1905 besloten eigen albums uit te geven rond de inheemse natuur. De keuze viel op Jac. P. Thijsse, wiens grote boek Het Vogeljaar het jaar daarvoor was verschenen.
    Thijsse voelde daar wel voor, mits de naam van Verkade onopvallend vermeld zou worden.
    De auteur kreeg 750 gulden per album. Thijsse maakte vele tekingen voor zijn tijdschrift De Levende Natuur, maar niet voor de Verkade-albums. Voor het eerste natuuralbum viel de keuze op de illustratoren L.W.R. Wenckebach, Jan van Oort en Jan Voerman jr..

Hans Hoekstra

Bron: Het Parool / PS / vrijdag 3 maart 2006