> Home > Actueel > Maarten! special Verkade-albums

Maarten! special Verkade-albums

- 26 april 2013 -

'Zo ziet mijn gedroomde Nederland eruit,' schrijft Maarten van Rossem over de Verkade-albums uit de jaren dertig. Het nieuwste nummer van Maarten! is ge´nspireerd door deze boeken vol plakplaatjes van de Nederlandse natuur, die hele generaties bij elkaar spaarden met het consumeren van koekjes en beschuiten van Verkade. Wat is er nog over van deze idyllische wereld van houtsnippen en rietkragen?

Maarten! De beroemdste schrijver van de Verkade-albums was onderwijzer en natuurvorser Jac P. Thijsse. In deze special staat een portret van de man en zijn tijd. En we kijken naar de vereniging Natuurmonumenten, die Thijsse heeft opgericht. Hoe moet het, na de kaalslag van Rutte I, verder met het natuurbeheer in Nederland? Wat is belangrijker: beschermen of recreŰren? Op deze vraag geven schrijver Dik van der Meulen, CDA-politica Annie Schreijer-Pierik en milieuactivist Jaap Dirkmaat ieder een eigen antwoord.

Hans Dorrestijn
    Maarten hield een lang interview met Hans Dorrestijn, cabaretier en schrijver van humoristische natuurgidsen. Over gezellige natuur, deprimerende natuurdocumentaires en foute vogelaars. 'Van die mensen die gebeld worden als er ergens een kuifkoekoek is gesignaleerd en dan hun werk in de steek laten om er met hun idiote telelenzen op af te gaan. Daar wil ik niet tussen staan. Ze maken wel prachtige foto's, maar het interesseert ze geen donder.'

Bijzondere cover
    Verder bevat deze Maarten! artikelen over het familiegevoel van de firma Verkade en de geschiedenis van de Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie. De special heeft een bijzonder coverontwerp, ge´nspireerd door de stijl van de Verkade-albums.

Bron: Maarten!

Dossier Boeken