> Home > Actueel > 'Natuurexperiment Oostvaardersplassen grote mislukking'

'Natuurexperiment Oostvaardersplassen grote mislukking'

- 10 augustus 2010 -

Volgens onderzoek van de stichting Welzijn Grote Grazers zijn deze winter drie op de vier heckrunderen die in het natuurgebied de Oostvaardersplassen leven gestorven van de honger of de kou. Beheerder Staatsbosbeheer beweert dat maar een op de vier runderen de strenge winter niet heeft overleefd.

Oostvaardersplassen Dat meldde Staatsbosbeheer onlangs nog aan demissionair minister Gerda Verburg (Landbouw, CDA). In het natuurgebied de Oostvaardersplassen in Flevoland houdt de natuurbeheerder een omstreden experiment. In het gebied zijn heckrunderen, konikspaarden en edelherten uitgezet, maar de beesten worden niet bijgevoerd.

Dierenmishandeling
    De stichting Welzijn Grote Grazers beweert dat 312 runderen, 297 paarden en 672 edelherten zijn omgekomen. Staatsbosbeheer heeft ongeveer dezelfde cijfers over de paarden en de herten, maar zegt dat slechts 140 runderen zijn gestorven. Staatsbosbeheer noemt de beweringen van de stichting onzin. 'We moeten de dode runderen laten afvoeren, dus we weten precies hoeveel er zijn gestorven.'

De stichting beschuldigt Staatsbosbeheer van wrede dierenmishandeling. Volgens de stichting is er in Nederland geen plaats om grote hoefdieren ongemoeid te laten rondzwerven.

Bijvoeren
    De Tweede Kamer dwong Staatsbosbeheer in maart om de dieren toch bij te voeren. Wandelaars vonden de kadavers van de grote beesten een naar gezicht en klaagden in grote getale. De Partij voor de Dieren pleitte ervoor om de dieren niet bij te voeren, wat de partij op woede van dierenliefhebbers kwam te staan.

Volgens de stichting bestond het bijvoeren er uit dat eenmaal negen balen kuilvoer in het gebied werden gedumpt, die niet eens waren losgemaakt zodat de beesten er amper van konden eten. Volgens de stichting wordt het hele natuurgebied de Oostvaardersplassen bedreigd door overpopulatie en overbegrazing en moet Staatsbosbeheer er onmiddellijk mee ophouden.

Verburg laat een commissie het experiment evalueren. Resultaten worden in november verwacht.

Door Marlou Visser

Bron: Elsevier