> Home > Actueel > Natuurherstel; 20 jaar effectgerichte maatregelen

Natuurherstel; 20 jaar effectgerichte maatregelen

- 14 mei 2011 -

In de vorige eeuw verdwenen door de achteruitgang van het milieu en de versnippering van het landschap veel van onze planten- en diersoorten. Vanaf 1989 stelde de overheid geld beschikbaar voor maatregelen om de gevolgen van verdroging, verzuring en vermesting te bestrijden. Deze 'effectgerichte maatregelen' bleken succesvol; veel bedreigde soorten keerden weer terug.

Natuurherstel; 20 jaar effectgerichte maatregelen Natuurherstel laat tien van deze natuurherstel-projecten de revue passeren. Deze liggen verspreid door heel Nederland: van natte heiden in Twente tot stuifzand op de Veluwe en van het Noordhollands Duinreservaat tot een Brabants beekdal.

Welke bedreigingen kenden deze verschillende landschappen en welke maatregelen zijn ingezet om die het hoofd te bieden? Wat waren de resultaten en welke lessen zijn daaruit te leren? Natuurherstel geeft antwoord op deze vragen, en nog veel meer.

Natuurherstel laat overtuigend zien waar beleidsmakers, terreinbeheerders, onderzoekers en vrijwilligers gezamenlijk toe in staat zijn. Het onderstreept het belang van een benadering op landschapsschaal en van samenwerking tussen wetenschap, beheer en beleid. Bovenal geeft het een krachtig signaal voor de toekomst: natuurherstel heeft wel degelijk zin. Willen we de Nederlandse soortenrijkdom op lange termijn behouden, dan moeten we daarin blijven investeren.

Natuurherstel
    20 jaar effectgerichte maatregelen