> Home > Actueel > Natuurinteresse bij kinderen sterk afgenomen

Natuurinteresse bij kinderen sterk afgenomen

- 1 december 2007 -

Kinderen tonen de laatste twintig jaar steeds minder interesse voor de natuur. Ze gaan minder de natuur in en blijven er korter. Dat blijkt uit een vorige week gepubliceerd onderzoek van de Vrije Universiteit (VU) in Amsterdam waaraan 325 kinderen in de leeftijd van tien tot dertien jaar deelnamen.

kinderen in de natuur Media, school, ouders en de woonomgeving zijn van invloed op de afnemende natuurinteresse. Zo besteedt een ruime meerderheid van de kinderen minimaal twee uur per dag aan televisie, internet of de spelcomputer. Ook zijn de hoeveelheid natuur in de woonomgeving en de veiligheid daarvan afgenomen, waardoor het groen minder toegankelijk is geworden voor de jeugd.

Daarnaast besteedt de school minder aandacht aan dit onderwerp. Zo is ruim één op de drie leerlingen nog nooit met de klas de natuur ingegaan. De kinderen gaan bovendien veel minder met hun ouders op pad in een groene omgeving.

Onderzoekster Celine van den Boorn voerde het naar eigen zeggen eerste grootschalige wetenschappelijke onderzoek naar de interesse van kinderen in de natuur uit onder leerlingen van basisscholen in zowel dorpen als steden. Volgens de onderzoekster hebben stadskinderen veel afstandelijke associaties met de natuur. "Ze denken aan rustige plekken, vrije dieren en vogels die fluiten". Ook zijn stadskinderen banger voor de natuur, waarbij ze vaak tropische dieren noemen.

"Deze toenemende vervreemding van natuur en het afnemen van natuurinteresse bij kinderen heeft negatieve gevolgen voor de ontwikkeling van kinderen. Ook voor het voortbestaan van de natuur is het van belang dat kinderen zich in de toekomst in de natuur blijven interesseren", aldus de onderzoekster.

Bron: Thijsse's Weblog