> Home > Actueel > Natuurmakers

Natuurmakers

- 8 november 2011 -

Staatssecretaris Bleker wil meer boeren en particulieren inschakelen bij het natuurbeheer. Hij rolt zijn Groningse model over het hele land uit. Moeten we ons voorbereiden op een invasie van hekken en bordjes 'Verboden toegang'? Ineke Noordhoff sprak met bevlogen boeren, burgers en beleidsmakers over het creren van nieuwe natuur en geeft daarmee een prachtig portret van het hedendaagse natuurbeleid in Nederland.

Natuurmakers Harm-Bosch van der Wal, akkerbouwer in ruste uit Beerta, kan zich nog goed herinneren dat hij de telefoon pakte. We schrijven voorjaar 2005. Met dorpsgenoten was hij bezig in te spreken op het plan van de provincie om landbouwgrond onder water te zetten en aan dat meer dure huizen te bouwen, de Blauwestad. Beerta en Finsterwolde liggen pal boven Winschoten bij elkaar om de hoek. Eromheen een kale open kleivlakte die te boek staat als het Oldambt. Jongeren trekken naar de stad Groningen omdat er in hun eigen regio geen werk is. De dorpen raken steeds leger. Kunnen nieuwe bewoners gelokt worden zodat er emplooi blijft voor winkels, scholen en artsen? Het Oldambtmeer met de vrijstaande huizen pal aan het water is een poging om de streek tot leven te wekken. Maar de dorpelingen zijn kritisch.

De tamme kastanjes waren net in de aanbieding. Daarom kochten de boeren in Reiderwolde er wat extra van om ze op hun land te poten. Ergens anders kijken 'natuurmakers' met de handen op de rug toe of het rivierwater een zaadje van de zwarte populier op hun weiland laat aanspoelen. Landbouwgrond wordt op vele plaatsen omgebouwd tot natuur. Maken we bos of moeras en wie bepaalt dat eigenlijk? Van de Waddenzee tot aan de Maas in Zuid-Limburg is al heel wat ervaring opgedaan.

Natuurmakers
    Heroverd landschap van Wad tot Grensmaas