> Home > Actueel > Nederlanders tegen natuurbezuinigingen

Nederlanders tegen natuurbezuinigingen

- 9 februari 2011 -

Het nieuwe kabinet verzint bezuiniging op bezuiniging. Naast de culturele sector, moet nu ook de natuur eraan geloven. Uit onderzoek blijkt dat 78 procent van de Nederlanders het oneens is met deze bezuinigingen.

Fietsen in de natuur Het nieuwe kabinet heeft aangekondigd te gaan bezuinigen op natuur. Onder andere de Wadden worden getroffen. In plaats van 33 miljoen euro per jaar, stelt het kabinet 28 miljoen euro beschikbaar voor het Waddenfonds. Het grootste deel van de Nederlanders is het oneens met deze bezuinigingen.

Ecologische Hoofdstructuur
    "Deze bezuinigingen leiden er toe dat een streep wordt gehaald door het concept van de Ecologische Hoofdstructuur", zegt Hank Bartelink, directeur van De 12Landschappen, die het onderzoek uit liet voeren. "Het samenhangende netwerk van natuurgebieden in Nederland wordt niet afgerond. Het voortbestaan van kenmerkende planten en dieren komt hiermee op het spel te staan. En we doen onszelf tekort omdat natuur voor onze samenleving van onschatbare waarde is."

Overheid
    Bijna negen op de tien Nederlanders vindt de aanwezigheid van natuur en landschap in de directe woonomgeving belangrijk of zeer belangrijk. Een ruime meerderheid van het Nederlandse volk vindt dat de overheid moet zorgen voor voldoende financiėle middelen voor natuur- en landschapsbeheer.

Bron: DagjeWeg.nl

» Dossier Bezuinigingen op natuur