> Home > Actueel > 'De Nederlandse natuur bestaat niet'

Dinsdag 5 oktober 2010, 20.00 uur
    Planetarium Artis, Amsterdam

- 27 september 2010 -

Deze avondlezing door Menno Schilthuizen, onderzoeker bij NCB Naturalis en bijzonder hoogleraar Rijksuniversiteit Groningen, legt uit waarom "de" Nederlandse natuur niet bestaat.

Jaar van de biodiversiteit Al in de negentiende eeuw begon zich een fascinatie voor de Nederlandse natuur af te tekenen. Binnen onze landgrenzen waren lijsten van de Nederlandse flora en fauna plant- en diersoorten die kenmerkend voor ons land zijn aanwezig.

Maar juist dankzij het nauwkeurig bijhouden van onze nationale biota's kunnen we vandaag de dag aantonen dat er grote verschuivingen plaatsvinden in "de" Nederlandse natuur. Soms is er daarvoor een duidelijk aanwijsbare menselijke oorzaak, soms ook niet en lijkt het te gaan om geheel natuurlijke fluctuaties. Bovendien lijkt de oecologische theorie er steeds meer van uit te gaan dat soorten vervangbaarder zijn dan lange tijd gedacht is.

Het thema van deze lezing is geļnspireerd op het Internationale Jaar van de Biodiversiteit 2010. Na de pauze wordt de sterrenhemel van de komende maand vertoond.

Zaal open: 19.30 uur. Toegang: voor Artis-leden en donateurs van het Geologisch Museum gratis. Overige belangstellenden betalen € 8,50. Kaarten worden uitsluitend aan de zaal verkocht. Mail voor meer informatie naar planetarium@artis.nl.

Bron: Artis