> Home > Actueel > Ge wordt ge´nviteerd naar Oisterwijk te komen

Ge wordt ge´nviteerd naar Oisterwijk te komen

- 5 november 2011 -

Op dinsdag 22 november 2011 wordt het eerste exemplaar van deel 4 in de Oisterwijkse Historische Reeks officieel gepresenteerd. Het boek draagt de titel "Ge wordt ge´nviteerd naar Oisterwijk te komen" Geschiedenis van natuur en toerisme in Oisterwijk.

Ge wordt ge´nviteerd baar Oisterwijk te komen Natuur en toerisme hebben vanaf ongeveer het midden van de negentiende eeuw het aanzien en de ontwikkeling van Oisterwijk in belangrijke mate be´nvloed en vormgegeven. In 1886 bood de plaatselijke Vereniging voor Vreemdelingenverkeer, een van de oudste in Nederland, al kamers in hotels en bij particulieren aan om een meerdaags verblijf in het 'schoone en boschrijke Oisterwijk' mogelijk te maken.

De bossen en vennen waren bij uitstek "een kip met gouden eieren" voor dit Brabantse dorp. Natuurbescherming, landbouw en stedebouw beconcurreerden elkaar echter in het gebruik van die ruimte. Vanaf haar oprichting in 1905 heeft Natuurmonumenten zich, vaak tegen de stroom in, intensief met de aankoop, het behoud en beheer van de Oisterwijks bossen, heide en vennen beziggehouden. Daarbij ook ondersteund door de ANWB die het gebied promootte als ideaal voor verblijfsrecreatie. Pensions, campings en horeca plukten er de vruchten van, maar de komst van de veelal uit de Randstad afkomstige toeristen leidde ook tot culturele spanningen in het bij uitstek katholieke Oisterwijk. Mochten er nu wel of niet gemengd gezwommen worden, mochten vrouwen ook toneel spelen en wat te vinden van die 'rode' camping Morgenrood?

De spanningen liepen soms hoog op, maar dit weerhield de mensen er niet van om per trein, bus, auto of fiets naar Oisterwijk te komen. Jac. P. Thijsse had hen immers ge´nviteerd! Waarom werd er eigenlijk geen Verkade-album over Oisterwijk gemaakt? Ook schrijvers als Campert en Belcampo werden ge´nspireerd door de prachtige Oisterwijkse natuur. Wie kent nog pension Nouws of pension Zieltjes?

Titel: 'Ge wordt ge´nviteerd naar Oisterwijk te komen' Geschiedenis van natuur en toerisme in Oisterwijk
    Auteur(s): Theo Cuijpers (eindred.), Wim de Bakker, Frits van Dooren, Frans Goris, Piet Jacobs, Frans Kapteijns, Jeroen Ketelaars, Louis, Ad van den Oord, Lambert Winkelmolen
    Omvang: 208 pagina's met losse DVD
    Formaat: 240Î300