> Home > Actueel > Rechter verbiedt drukjacht op wilde zwijnen Veluwe

Rechter verbiedt drukjacht op wilde zwijnen Veluwe

- 29 november 2007 -

De drukjacht op zwijnen op de Veluwe is voorlopig taboe. De rechtbank in Amsterdam heeft vorige week de Faunabescherming in het gelijkgesteld. Die laat in een reactie weten 'blij verrast' te zijn. De verleende ontheffingen aan zowel de Wildbeheereenheid Veluwe (WBE) als aan de jagermeester van de koningin worden geschorst. Het is nu aan de provincie om een bezwaarschrift in te dienen. Zolang de zaak zich juridisch voorsleept, mag er niet worden gejaagd.

Wild zwijn De Faunabescherming spande drie weken geleden een kort geding aan tegen de provincie Gelderland en minister van Landbouw Gerda Verburg (CDA). De minister besloot begin deze maand de jacht eenmalig toe te staan. Ondanks tegenstand van de Tweede Kamer verstrekte de provincie Gelderland daarop een vergunning. De hoeveelheid zwijnen op de Veluwe zou de verkeersveiligheid in gevaar brengen en de dieren veroorzaken schade aan landbouwgrond, tuinen en campingterreinen.

De Faunabescherming is fel tegenstander van de drukjacht. Zwijnen zouden onnodig veel lijden met deze vorm van jagen. Ook heeft zowel Natuurmonumenten als Staatsbosbeheer aangegeven niets in de drukjacht te zien.

Een week eerder besloot de rechtbank al dat het besluit om de drukjacht toe te staan moest worden geschorst. De rechtbank wilde het kort geding afwachten omdat het doden van de dieren niet ongedaan kan worden gemaakt. "De drukjacht zou alleen maar plezierjacht betekenen", laat een woordvoerder van de Faunabescherming weten. "Het zou een lolletje voor zakenlieden worden."