> Home > Actueel > Schaakspel met de natuur

Schaakspel met de natuur

- 13 augustus 2007 -

NatuurMedia brengt een voor de Stichting Natuur en Milieu gemaakte documentaire uit 1995 over Victor Westhoff (overleden 2001) opnieuw uit op DVD. Met ongezouten uitspraken over wildernisnatuur en opnames van de Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie (NJN) van voor de oorlog.

Victor Westhoff In 1949 publiceerde Victor Westhoff, grondlegger van het naoorlogse natuurbeheer in Nederland, een baanbrekend artikel waarin hij uiteenzette hoe Nederlandse natuur beheerd kon worden: Schaakspel met de natuur.

Op dit artikel borduurt deze documentaire voort. Westhoff zet uiteen waarom ons land niet als pure wildernis kan worden gezien maar weloverwogen beheer onmisbaar is voor het behoud van de biodiversiteit. Harm Piek van Natuurmonumenten en Henny van der Windt (RUG) geven commentaar op het denken van Westhoff.

Klik hier voor een preview van de documentaire.

Regie: Rolf Roos 1996

Bestellen: door EUR 13,50 over te maken op gironummer 7708188 t.n.v. Stichting Natuurmedia te Amsterdam o.v.v. 'DVD Westhoff.'

Bron: Stichting NatuurMedia