> Home > Actueel > NCRV serie Nationale Landschappen

NCRV serie Nationale Landschappen

- 8 februari 2007 -

Vanaf zaterdag 24 februari kunt u bij de NCRV om 18.00 uur op Nederland 2 kijken naar de natuurserie Nationale Landschappen. Nationale Landschappen laat in zes afleveringen de grote variatie zien van het Nederlandse landschap.

NCRV serie Nationale Landschappen Op relatief korte afstand van elkaar vind je bossen en rivierdelta's, heide en natte veengebieden, kronkelige boerenweggetjes, beschermde dorpsgezichten en eeuwenoude boerderijen. Landschappen waarin je de cultuurgeschiedenis van ons land kunt lezen. Deze grote verscheidenheid in ons land lijkt vanzelfsprekend. Maar korte termijnbelangen en planologische versnippering, zoals de bouw van nieuwe woonwijken en industrieterreinen, bedreigen onze karakteristieke landschappen.

In 2004 heeft de overheid twintig Nationale Landschappen aangewezen. Dit zijn gebieden met een unieke combinatie van landschapskwaliteiten, zoals de flora en fauna, de bebouwing of het reliŽf. Samen beslaan deze gebieden ongeveer twintig procent van de oppervlakte van ons land en er wonen naar schatting 2,5 miljoen mensen. De status van Nationaal Landschap is niet alleen een eretitel; het schept ook verplichtingen. Nieuwe ontwikkelingen moeten passen binnen het landschap, want de eigenheid en kwaliteit mogen niet worden aangetast. En tegelijkertijd mogen de landschappen geen openluchtmusea zijn. Mensen moeten in het gebied normaal kunnen wonen, werken en hun geld verdienen.

De serie Nationale landschappen portretteert in zes afleveringen zes verschillende landschappen. Elke aflevering gaat een hoofdpersoon, die nauw betrokken is bij het landschap, het gebied in en laat de kijkers zien wat de moeite waard is aan natuur, recreatie en streekeigen activiteiten. In de serie zijn de volgende Nationale Landschappen te zien:

• 24 februari - Arkemheen-Eemland (Utrecht)
    • 3 maart - Noordelijke Wouden (Friesland)
    • 10 maart - Het groene woud (Noord-Brabant)
    • 17 maart # Laag Holland (Noord-Holland)
    • 24 maart # Winterswijk (Gelderland)
    • 31 maart # Zuidwest Zeeland

De serie Nationale Landschappen is een productie van Mrs. Moon Producties, in opdracht van de NCRV.