> Home > Actueel > NCRV serie Natuur in de stad

NCRV serie Natuur in de Stad

- 1 april 2007 -

Vanaf zaterdag 7 april kunt u om 18.00 uur op Nederland 2 kijken naar de nieuwe serie Natuur in de Stad. In zeven delen laat dit programma u de bijzondere en verrassende natuur in grote Nederlandse steden zien.

NCRV serie Natuurin de stad In steden is meer natuur te vinden dan je denkt. Je moet er alleen wel even naar zoeken: aan de rand van een industrieterrein, in een verlaten hoek van het park, achter tuinschuttingen of langs oevers en kades van stadssingels. Daar vind je een grote variatie aan flora en fauna: vlinders, vleermuizen, padden, varens, paddenstoelen etc. In de stad komen minstens evenveel (en soms wel meer) verschillende soorten planten en dieren per vierkante meter voor dan op het platteland.

Deze natuur is van grote waarde: mensen hebben natuur nodig om zich goed te voelen. Steden doen dan ook steeds meer hun best om de stedelijke natuur te behouden, of te laten opbloeien, door middel van plannen en gerichte maatregelen. Planten en dieren worden geteld, losse stroken natuur met elkaar verbonden en grachten en beekjes worden in oude glorie hersteld. Zo ontstaan er steeds nieuwe mogelijkheden voor de natuur in de stad.

Natuur in de Stad neemt de kijker mee langs de natuur in zeven grote steden: Leiden (7 april), Groningen (14 april), Eindhoven (21 april), Den Haag (28 april), Utrecht (5 mei) en Amsterdam (12 mei). De inhoud van 19 mei is op dit moment nog niet bekend. In elke aflevering gidst een gastheer of #vrouw, gedreven door passie voor de natuur in zijn of haar stad, de kijker langs ongewone plekken: onder putdeksels, dakpannen en tussen de voegen van kades.

Natuur in de Stad werd voor de NCRV gemaakt door Kunst & Wunderkammer van producent Leontine van de Stadt.