> Home > Actueel > Archief van actuele berichten > Spreeuwensuite

Spreeuwensuite
    - 17 augustus 2006 -

De Spreeuwensuite is een vijfdelig stuk voor piano solo, gecomponeerd door de Nederlandse componiste Margriet Verbeek.

Ex libris van Jac. P. Thijsse
    Het Ex libris van Jac. P. Thijsse. Afgebeeld zijn spreeuwen in een wilg.
    Wie kent niet de spreeuw? Een lawaaierige flierefluiter, die als een vrolijke vagebond door onze straten zwiert. De spreeuw leeft een gedeelte van het jaar in een grote groep, dat is de denkbeeldige lokatie waar de muziek begint: Een grote spreeuwenzwerm, waar zich twee spreeuwen uit losmaken, samen een nest bouwen, eieren leggen, jongen opvoeden, en uiteindelijk vliegen de jongen uit en voegen zich weer bij een zwerm.

De spreeuw was de favoriete vogel van Jac. P. Thijsse, en daarom bestaat sinds enkele jaren de Heimans en Thijsse Prijs, die elke twee jaar wordt uitgereikt, uit een bronzen beeldje van een spreeuw.

Margriet heeft daarop de Spreeuwensuite gecomponeerd en opgedragen aan de Heimans en Thijsse Stichting! Op 23 september 2006 zal deze suite voor het eerst worden uitgevoerd bij de uitreiking van de Heimans en Thijsse Prijs (de Bronzen Spreeuw) in Beuningen.

Eerder had Margriet Verbeek de Epipogonsonate gecomponeerd. Dit muziekstuk voor twee gitaren gaat het over een speurtocht naar een zeldzame orchidee door Eli Heimans, zijn vrouw en hun twee kinderen. Eli Heimans beschreef deze speurtocht uitvoerig in een column in "De Groene Amsterdammer" in 1906, die is opgenomen in het door de Heimans en Thijsse Stichting uitgegeven boekje "In de natuur" met bijdragen van Eli Heimans.

De muziek is beeldend en bestaat uit de volgende delen:
    1 - Op weg naar Harzburg - tien uur sporens.
    2 - Wandeling door het dal.
    3 - Klimmen, zoeken en springen op de voet van de berg.
    4 - De epipogon gevonden - een bleke prinses op de dichte mosvloer van 't donkere sparrenbos.

U hoort een fragment van de Epipogonsonate (de eerste helft van het tweede deel van de sonate, "Wandeling door het dal"), gespeeld door Elisabeth Buitendijk en Margriet Verbeek.

Klik hier voor een bezoek aan de website van Margriet Verbeek. Margriet laat zich voor haar composities graag inspireren door de natuur. Op deze pagina leest u hier meer over.